— Situasjonen er uholdbar, og det må bli gjennomslag for flere pålegg, sier toppsjef Helge Leiro Baastad i Gjensidige.
— Situasjonen er uholdbar, og det må bli gjennomslag for flere pålegg, sier toppsjef Helge Leiro Baastad i Gjensidige.

Gjensidige-sjef vil at elsparkesykler låses på kvelds- og nattestid

— Jeg mener det er livsfarlig og ønsker ikke at mine barn skal bruke elsparkesykler om kvelden og natten, sier Gjensidige-sjef Helge Leiro Baastad. Nye tall viser en dobling av ulykker med elsparkesykkel i Oslo.

Publisert

Gjensidige-sjef Helge Leiro Baastad går nå ut og krever innstramminger på bruk av elsparkesykkel.

— Først og fremst må myndighetene pålegge strengere restriksjoner, slik at syklene ikke kan låses opp på kveldstid og nattestid, sier han til Nettavisen.

Uttalelsen kommer etter at en rapport fra Oslo skadelegevakt viser ulykker med elsparkesykkel i hovedstaden har doblet seg siden ifjor. Og halvparten av skadene skjer nattestid i fylla.

— Feil å straffe alle

— Situasjonen er uholdbar, og det må bli gjennomslag for flere pålegg, sier toppsjef Helge Leiro Baastad i Gjensidige.

Bymiljøetaten anslår at det er omlag 10.000 elsparkesykler i Oslo.
Bymiljøetaten anslår at det er omlag 10.000 elsparkesykler i Oslo.

Norgesjefen for et av de største utleieselskapene, Voi, reagerer på Gjensidige-sjefens uttalelser.

— Det er bare en liten andel av våre turer som skjer om natten, og de aller fleste kjører trygt og ansvarlig. Det vil være feil å straffe alle ved å forby bruk om natten fordi noen få bryter loven og opptrer uansvarlig, sier Christina Moe Gjerde i Voi til Nettavisen.

Politiet og kommunen peker på hverandre

Samtidig er det full forvirring om hvem som egentlig har ansvar for å sette begrensninger i bruk av elsparkesykkel i Oslo. Kommunen peker på politiet, mens politiet spiller ballen tilbake til kommunen.

— Politiet har i motsetning til bymiljøetaten myndighet til å håndheve trafikkreglene. Så en god start vil være at politiet engasjerte seg mer, sier Rune Gjøs, direktør for mobilitetsdivisjonen i bymiljøetaten til Aftenposten.

Bymiljøetaten anslår at det er omlag 10.000 elsparkesykler i Oslo. Flere av utleieselskapene samarbeider nå med bymiljøetaten om en avtale.

— Vi har ingen hjemmel

Avtalen innebærer ifølge Aftenposten at det gjennomføres flere prøveprosjekter med oppmerking av parkeringsplasser til sparkesykler fra midten av juli til ut i september.

— Utover at vi som veimyndighet kan hente inn sykler som er i strid med veitrafikkloven, det vil si som bidrar til trafikkfare eller dårlig fremkommelighet, har vi ingen hjemmel, sier Gjøs til avisen.

PS: Denne saken har du fått lese gratis. Vi håper at du syntes den var bra. Vi lever av og for oslofolk. Tegn et abonnement, slik at vi kan fortsette å lage god journalistikk som engasjerer og rører deg, der du lever. Til deg som allerede abonnerer, tusen takk.