Det blir ikke mindre kaos som følge av elektriske sparkesykler parkert på fortau og i veien. Reguleringsforsøkene har ikke ført fram.
Det blir ikke mindre kaos som følge av elektriske sparkesykler parkert på fortau og i veien. Reguleringsforsøkene har ikke ført fram.

Ingen regulering av elsparkesykler til sommeren, ifølge MDG. Voi spår ville vesten

— Regjeringen og byrådet i Oslo må nå ta et felles ansvar, istedenfor å skylde på hverandre for hvorfor det ikke kan bli orden i gatene, sier Norges-sjef i Voi, Christina Moe Gjerde.

Publisert

— Vi kommer ikke til å få regulert elsparkesyklene slik vi ønsker i sommer, sier byråd Lan Marie Berg for miljø og samferdsel i Oslo (MDG) til NRK.

VårtOslo skrev nylig om byrådets forsøk på å komme elsparkesykkel-kaoset til livs. Målet var å få Bymiljøetaten til å gjøre tiltak innenfor kommunens handlingsrom.

— Bymiljøetaten er i ferd med å vurdere dette, og jeg vil orientere bystyret når dette er nærmere avklart, sa miljø- og samferdselsbyråden til VårtOslo i begynnelsen av mars.

Oslo kommune varslet i høst at de ønsket å regulere tilbudet gjennom anbud og gjenvinne kontrollen over elsparkesyklene i byen.

— Mangel på politisk lederskap

Men prosessen går sakte, og det er usikkerhet over reglementet knyttet til disse problemene. Samferdselsdepartementet uttalte i forrige måned at de ønsker å unngå en lignende vår som i fjor, hvor elsparkesyklene nærmest fløt over i hovedstadens gater.

De har vært i dialog med andre departementer om kommunenes handlingsrom til å regulere bruken av elsparkesykler.

Elsparkesykkelselskapet Voi mener at prosessen tar for lang tid, og at dette er totalt mangel på politisk lederskap fra både regjeringen og kommunen.

— Regjeringen og byrådet i Oslo må nå ta et felles ansvar, istedenfor å skylde på hverandre hvorfor det ikke kan bli orden i gatene, sier Norges-sjef i Voi, Christina Moe Gjerde, til NTB.

Hun mener byrådet må få på plass en anbudsprosess brennkvikt, og hun påpeker på at markedet er ekstremt konkurransepreget.

— Hvis ikke det kommer på plass en lokal regulering, kommer det til å bli ville vesten og dobbelt så mange elsparkesykler på gatene i Oslo sammenlignet med i fjor, advarer hun.

Powered by Labrador CMS