Jutulveien, som strekker seg fra bydel Nordre Aker til bydel St. Hanshaugen. Illustrasjon: Bymiljøetaten

Oslo blant verdens 20 beste sykkelbyer, ifølge ny rangering

Men sykling i Oslo er langt fra å være i Amsterdam, København, eller til og med Sevilla, heter det i rangeringen til Copenhagenize Bicycle Friendly Cities Index.

De færreste hadde nok trodd at Oslo skulle få plass i en oversikt over verdens (angivelig) beste sykkelbyer. Men det er dette konsulentfirmaet Copenhagenize Design Company (CDC) nå har gjort.

Vel og merke på plass 19 av 20 i deres Copenhagenize Bicycle Friendly Cities Index 2017. Med våre naboer i Køben på førsteplass og kun Montreal under oss. Men likevel!

Til tross for at vi som nevnt ikke kan måle oss med steder som København, skriver CDC at Oslo er "the darling" (favoritten) på årets liste. Dette fordi vi er "en gjenoppstående sykkelby som prøver å finne en balanse mellom kondomdresskrigerne, og de vanlige borgerne som omfavner sykkelen for transport".

— Vegvesenets gammeldagse standarder

CDC har fått med seg byrådets satsning på å fase ut bilbruken i sentrum og fjerne "imponerende mange" parkeringsplasser. I tillegg nevner de at sykkelinfrastrukturen bygges ut og at det skal bygges en "sykkelbane" (i Åkebergveien på Grønland).

De kaller vegvesenets infrastrukturstandarder for "gammeldagse og restriktive". Byrådets respons har vært å lage deres egne regler, via Oslostandard for sykkeltilrettelegging, for å kunne oppgradere og modernisere sykkelvirkeligheten i byen.

Subsidiene for å kjøpe transportsykler beskrives som "kirsebær på toppen".

Men pass på

Til slutt advarer CDC Oslo mot å hvile på sine laurbær, dersom sykkelbyen Oslo skal unngå å bli et blaff. Oslostandarden må få et solid fotfeste og det er nødvendig å opprettholde fokus for å sørge for en fortsatt hensiktsmessig gjennomføring av sykkeltiltak.

Til sist etterspør de flere fysisk adskilte sykkelfelt, "nå som byen akselererer".

Oslo har også fått sykkelpris

En annen kirsebær på toppen, for å låne CDCs terminologi, er at Oslo for noen dager siden ble den aller første byen premiert med "Leadership Award for Cycling Promotion" (ledelsesprisen for sykkelpromotering).

Prisen deles ut av et nettverk med sykkeleksperter fra næringsliv, lokale myndigheter og ikkestatlige organisasjoner. Hvor? Jo, i Danmark, selvfølgelig. Nettverket kaller seg Cycling Embassy of Denmark. Begrunnelsene er de samme som CDC var innom.

Sykkelbyen Oslo er altså i vinden for tiden. Når det er sagt, så har vi nok fortsatt en ganske lang sykkelvei å sykle før vi kan hvile på sykkelsetene våre.

— Utrolig gøy

— Dette er helt fantastisk! Vi jobber målrettet med å gjøre Oslo til en sykkelby i verdensklasse, så det er utrolig gøy å få internasjonal anerkjennelse for arbeidet vårt. Oslo har et stort potensial som sykkelby, og vi viser nå at det er mulig å få til store endringer om man er villig å prioritere det, sier byråd for miljø og samferdsel, Lan Marie Berg til VårtOslo.

Byråden sier at målet er at det alltid skal være trygt å sykle i hele byen, og at det skal være lettere å sykle enn å ta bilen for å gjennomføre enkle gjøremål.

— Sykkelsatsingen har allerede stor effekt. I fjor var det 17 prosent flere sykkelreiser over kommunen sykkeltellere, og vi er i rute for å nå målet vårt om at en av fire daglige reiser skal gjennomføres med sykkel innen 2025.

Tidoblet sykkelbudsjett

Vedlikeholdsbudsjettet for sykkelveier er tidoblet, og sykkelveiutbyggingen er trappet opp fra 3 km i 2015 til 9 km i 2016. I tillegg har 9 km av det eksisterende sykkelveinettet blitt oppgradert med rød asfalt og bredere sykkelfelt.

— Vi har ingen planer om å roe ned tempoet i utbyggingen, og planlegger å bygge minst 9 km ny sykkelvei i 2017, sier Berg.

— Totalt har byrådet planer om å bygge 60 km med sykkelveier, sykkelfelt og bilfrie gater i løpet bystyreperioden. Det betyr at vi får ferdigstilt sykkelveinettet Oslos befolkning har ventet på siden 70-tallet.

 

 

 

Powered by Labrador CMS