DEBATT

Det sittende byrådet har nå hatt syv år på seg på å gjøre en forskjell for kollektivtrafikken. Resultatene er ikke veldig imponerende, sier skribenten.

– Hvor blir det av merkbare forbedringer i kollektivtrafikken?

Byrådet med MDG i spissen har utpekt bilistene til sine fiender, og det er blitt stadig mer utfordrende og strevsomt å kjøre bil i Oslo. Nå går det altså fra å være dyrt til svindyrt.

Publisert

Nå skal det koste hundrevis av kroner å kjøre inn til byen. Folk i store deler av Oslo må betale i dyre dommer ved bommene, blant annet for å finansiere et kollektivprosjekt (Fornebubanen) som folk i Bærum, ikke i Oslo, som får mest glede av.

Hva tenker man om dette i Groruddalen? Hva synes Arbeiderpartiets kjernevelgere i disse delene av byen om å måtte betale blodpriser for å bruke bil, for at folk i Bærum og ytre vest skal ha Fornebubane?

Byrådet med MDG i spissen har utpekt bilistene til sine fiender, og det er blitt stadig mer utfordrende og strevsomt å kjøre bil i Oslo. Nå går det altså fra å være dyrt til svindyrt.

Kollektivtrafikken er svaret

For Oslo FrPs del, så kan vi nok gå med på premisset om at man ikke ønsker enormt mye biltrafikk gjennom Oslo by. Mindre trafikk og kø gjør det også lettere for de som faktisk trenger å kjøre bil, som MDGs Sirin Stav påpeker.

Men så er spørsmålet; hvordan oppnår vi at færre kjører bil? Ved å flå de som bruker bilen eller ved å sikre at folk har et skikkelig alternativ til bilisme? For FrP er svaret klart. Vi må gi folk alternativet først.

Det er tydelig at MDG mener at folk skal velge sykkel og de sløser penger på dette, som aldri vil være et skikkelig alternativ for folk i Oslo. Det er kollektivtrafikken som er svaret. Det er den som må satses på. Og det er et stykke igjen.

Respektløst å straffe bilister

Hvor mange av oss har ikke opplevd forsinkelser? At bussen eller trikken ikke kommer og går i henhold til tidene oppgitt i Ruter-appen? Hvor mange av oss har ikke opplevd at bussen eller trikken vi skal ikke kommer i det hele tatt? Hvor mange av oss har ikke opplevd at vi må vente i ti minutter på en buss som er så full at folk nærmest ramler av når dørene åpnes?

Hvis du bor på Alexander Kiellands plass og skal ned til Wessels plass et ærend med 54-bussen, må du beregne svært god tid. Går du ut av døren uten å sjekke rutetider (noe som ikke bør være nødvendig når man bor så supersentralt), kan det være at du må vente i opptil ti minutter før bussen kommer, og det på en helt vanlig for- eller ettermiddag. Og du må belage deg på å stå.

Det er viktig å ikke svartmale. Oslos kollektivtrafikk er ikke elendig. Men vi er ikke der at alle som kjører bil i dag bare kan begynne å ta kollektiv. Det er ikke kapasitet nok. Og da er det respektløst å straffe folk som tar bilen eller de som tilbyr kjøretjenester til de som ikke har tid til å vente på en stappfull buss.

T-banen må satses på

Man må først sørge for at kollektivtrafikken er smidig, effektiv, lett tilgjengelig og behagelig. For vi drar ikke bare rundt i byen for å kose oss. Vi har ærender. Jobb. Møter. Ting vi må rekke. Vi rusher fra et sted til et annet.

Første prioritet må være å få flere avganger og å stoppe prisøkningene. Her har MDG sviktet, og agert i strid med egne løfter.

Langsiktig må vi se på nye måter å binde byen sammen på, og å satse på mer t-bane, som jo er den aller mest effektive kollektivtrafikken. Oslo FrP mener T-banen må satses på som kjernen i Oslos kollektivsystem, og videreutvikles som det fremste kollektivtilbudet for å møte fremtidens kollektivbehov. Ny t-banetunell gjennom indre by bør være høyest på listen over store prosjekter.

Det sittende byrådet har nå hatt syv år på seg på å gjøre en forskjell for kollektivtrafikken. Resultatene er ikke veldig imponerende. Så det er kanskje på tide å prøve en ny kurs, i 2023?

Powered by Labrador CMS