DEBATT
Cecilie Lyngby ønsker å gjøre byen mye mer tilgjengelig for bilen enn i dag. Parkeringsplasser bør reetableres over hele byen og sykkelsatsingen stoppes, mener hun.
Foto: Mario Duran-Ortiz / Flickr og Ole Berg-Rusten / NTB
– Ikke en meter til! Vi ønsker å avvikle sykkelsatsingen så snart som mulig
Vi vil fjerne alle bomstasjoner og stoppe alle prosjekter som innebærer fjerning av parkeringsplasser. Om det er inngått kontrakter med leverandører, må oppdraget endres slik at parkeringsplassene tilbakestilles.
Oslo er en by som skal gi rom for alle. Det må politikken
gjenspeile. Oslo kan ikke og skal ikke styres på en måte som er godt for bare
utvalgte grupper i befolkningen.
Innbyggerne i byen vår skal ha frihet, men også trygghet. Derfor
skal Oslo ha gode helsetjenester, en god skole, gode tilbud til både barn, unge
og eldre, og ikke minst stor frihet i hvordan den enkelte skal bo, leve og
bevege seg.
Dette er dessverre ikke godt nok i dag. Det sittende byrådet
er styrt av en ideologi som sier at kommunen «vet best» hvordan innbyggerne
skal leve og innrette seg.
En slik politikk gjennomsyrer samferdselspolitikken i byen
vår og gjør seg også sterkt gjeldende innen skole, helse og omsorg.
Jeg ønsker å endre dette. Jeg og Det norske Industripartiet mener
folket selv vet best hva som er best for dem. Derfor fortsetter vi kampen mot
neste valg.
Bilen i hele byen
Effektiv samferdsel er avgjørende for at Oslo skal være en
god by å leve i. Skal byen være inkluderende, må den enkelte ha frihet til å
velge transportbehov selv til en overkommelig kostnad.
For mange mennesker er bilen det klart beste og mest
fleksible fremkomstmiddelet. Dette gjelder ikke minst barnefamilier, eldre og
funksjonshemmede.
Vi vil legge til rette for at alle som ønsker det skal kunne
bruke bil i hele byen. For å få til dette, vil vi fjerne alle bomstasjoner,
reetablere parkeringsplasser og reversere parkeringsnormen i byggeforskriften.
Avvikle sykkelsatsingen
Oslo kommune bruker hvert år enorme beløp på
sykkelsatsingen. Likevel er ikke byrådets målsetning om sykkelens andel av
reiser i Oslo i nærheten av å bli nådd.
Dette viser at sykkelsatsingen er totalt mislykket og at målsetningene
helt urealistiske. Dette er sløsing med felleskapets midler.
Oslo har flotte muligheter for syklister, og det er nødvendig
med sykkelvei bare noen få steder, som innover Sørkedalen. Vi ønsker å bruke
pengene som er satt av til sykkelfelt til å redusere bompengetrykket, som er
urettferdig og usosialt.
Utover de store beløpene som brukes på satsingen, har
sykkelsatsingen også en rekke andre ulemper, både når det gjelder arealbehov
til sykkelinfrastruktur, hindring av andre trafikanter og ulykker.
Parkeringsplasser må tilbakestilles
Før innfartsparkeringene ble avgiftsbelagt, ble de brukt
flittig. Parkeringene reduserte antallet biler inn til Oslo sentrum og fungerte
godt. Pendlere kjørte til innfartsparkeringen og tok kollektiv videre inn mot
sentrum.
Slik det er i dag, vil det være billigere å leie seg en
parkeringsplass i sentrum fremfor å parkere på en innfartsparkering. Behovet
for parkering er enormt, for eksempel rundt Oslo sentrum.
Vi vil stoppe alle prosjekter som innebærer fjerning av
parkeringsplasser. Om det er inngått kontrakter med leverandører, må oppdraget
endres slik at parkeringsplassene tilbakestilles.
Fjern egne plasser for bildeling
Enkelte bildelingsselskaper betaler i dag rundt 1000 kroner
i året pr plass til kommunen, og plassene står tomme de fleste steder i byen. De
har i tillegg fjernet HC-parkeringer til fordel for bildeling.
Det finnes ingen grunn til noen særbehandling av bildeling
gjennom egne parkeringsplasser. Vi ønsker å stoppe all kommunal støtte og
tilrettelegging for bildeling.
Alle parkeringsplasser som i dag er reservert bildeling, må
omgjøres til vanlig gateparkering.