Direktør i Ruter, Bernt Reitan Jenssen, er stolt av den kraftige veksten i antallet passasjerer i kollektivtrafikken i Oslo. Foto: Christian Boger

Rekordmange oslofolk reiser kollektivt. Godt over en million påstigninger hver dag

Oslofolk reiser stadig mer kollektivt. I fjor registrerte Ruter nesten 44.000 flere påstigninger i kollektivtrafikken. Hver eneste dag.

Publisert

I 2017 satte kollektivselskapet ny vekstrekord. Aldri hadde så mange reist med buss, bane, trikk og båt. Og aldri før, i nyere tid, hadde veksten vært så rask. I 2018 fortsatte den rekordstore veksten. Totalt i 2018 økte antallet påstigninger på Ruters transportmidler med fire prosent fra året før, til 387 millioner reisende.

— Dette er en utvikling vi er veldig stolte av. Vi ser en vekst i kollektivtrafikken som er veldig mye større enn veksten i antallet innbyggere i byen, sier administrerende direktør i Ruter, Bernt Reitan Jensen.

Bussene leder an i økningen

Trafikktallene for 2018 viser at det er busstrafikken som vokste mest. I løpet av 2018 reiste i alt 168 millioner innbyggere i Oslo og Akershus med buss. Dette var en økning på nesten ni prosent i forhold til året før.

— Vi har satset hardt på å bedre busstilbudet til kundene våre det siste året. Det ser vi nå tydelig bevis på at vi har lykkes med, smiler en fornøyd Reitan Jensen.

Den største trafikkøkningen i fjor kom likevel på Ruters båter. En fantastisk sommer gjorde at flere oslofolk tok øybåtene ut på varme sommerdager. I alt hadde Ruters båttilbud i fjor 4,4 millioner reisende. Aldri før har tilbudet vært mer populært.

— Knallsommeren vi hadde i fjor må ta mye av æren for den voldsomme økningen i antall båtreiser. Nå det er sagt, ser vi også en økning på de båtrutene som ikke trafikkerer de tradisjonelle badeøyene, sier Ruter-sjefen til VårtOslo.

Et viktig år for trikken

Dårligst ut i utviklingen kommer oslotrikken, men det er ikke uventet. Før de nye trikkene kommer, er det ikke mulig å utvide kapasiteten på byens trikkelinjer. I fjor reiste 51 millioner passasjerer med de blå trikkene.

Administrerende direktør i Ruter, Bernt Reitan Jensen (t.v) og direktør i Sporveien, Cato Hellesjø gleder seg stort over utviklingen i antallet kollektivreisende i Oslo. Foto: Christian Boger

— 2018 har vært et veldig viktig år for framtidens trikkeopplevelse her i byen. Vi fikk på plass både finansieringen av trikketraséene og bestillingen av nye trikker. Nå er vi klare for å ta i mot den nye trikkeparken og gi byens borgere en helt ny trikkeopplevelse, sier administrerende direktør i Sporveien, Cato Hellesjø.

Hellesjø forsikret under fremleggingen av trafikktallene for 2018 at det nye trikkeprogrammet er i rute. Neste vinter kommer de første trikkene til byen og skal vintertestes. Innen 2026 skal alle være i full operativ drift.

Storsatsing på miljø

— Det å få folk til å reise kollektivt er et viktig mål i miljøpolitikken til det sittende byrådet. Like viktig er det å få kollektivtrafikken til å bli enda mer miljøvennlig, sier miljø- og samferdselsbyråd Lan Marie Berg. Hun var tirsdag formiddag svært fornøyd med jobben Ruter gjør for å bli mer miljøvennlige.

— Tidligere ble jeg glad bare jeg så en elektrisk buss her i byen. Neste år får Ruter hele 70 nye elbusser. Dette er et utrolig viktig for å gjøre byen vår enda mer miljøvennlige, mener Berg.

Hun trekker også fram Ruters satsing på å gjøre Nesodden-fergene elektriske innen utgangen av året. Et viktig verktøy i arbeidet med å skape en grønnere hovedstad, ifølge Berg.

Powered by Labrador CMS