Urbos 100 til Oslo

Tidenes trikkesatsing. Oslo får en splitter ny og spansk trikkeflåte

Urbos 100 er navnet på den nye Oslo-trikken. Også de ansatte går god for den trikken, som blir produsert i Baskerland og vil koste over fire milliarder kroner.

Fra høsten 2020 kommer den første av i alt 87 nye trikker som skal kjøre deg og meg rundt i Oslos gater. Trikken skal være den billigste og teknisk mest riktige, ifølge Sporveien, som var ansvarlig for innkjøpet.

– Dette er en stor dag for Sporveien og for Oslo. Det har vært en omfattende anskaffelsesprosess, men nå gleder vi oss til å levere trikkene, sier sporveissjef Cato Hellesjø.

Urbos 100 heter den nye blå trikken som skal frakte meg og deg. Bilde: Sporveien

Også de ansatte er fornøyde

– Vi er godt fornøyd med at Sporveien har valgt denne trikken. Men spesielt er vi fornøyde med at fagmiljøene i Sporveien er involvert underveis. Både førere, mekanikere og renholdere, som skal ha dette som sin fremtidige arbeidsplass, har vært med på beslutningen. Vi står inne for dette kjøpet, sier Rune Aasen, leder av Oslo Sporveiers Arbeiderforening.

Et mål for trikkeanskaffelsen var å anskaffe en velutprøvd trikk tilpasset Oslos forhold. De nye trikkene er 3. generasjon URBOS 100. Dette er en trikketype som allerede er testet, innført og tatt i bruk i flere store byer, som Freiburg, Budapest, Edinburgh og Birmingham.

– Tilbudet fra den spanske produsenten CAF skårer høyest på teknisk løsning og er best på pris. I tillegg er trikken både moderne og effektiv i møte med passasjerene, sier Marianne Vik, som er leder av trikkeanskaffelsen i Sporveien.

Marianne-Vik-og-Cato-Hellesjo
Ansvarlig for innkjøpsprosjektet har vært Marianne Vik. Her med sporveissjef Cato Hellesjø. Foto: Sporveien

Trikkene blir større enn før

– Trikken er en miljøvennlig måte å reise på, og med de nye trikkene kan vi frakte enda flere passasjerer enn vi klarer i dag. Det kommer til å gjøre det enda enklere å la bilen stå, sier Lan Marie Berg, byråd for miljø og samferdsel i Oslo.

De nye trikkene får bedre kapasitet enn de gamle trikkene, for å møte det økende antall reisende i årene fremover. Passasjerkapasiteten er 220 plasser. Trikkene blir lavgulvtrikker med universell utforming som gir enkel av- og påstigning. Det blir god plass om bord til barnevogner og rullestoler.

Siden mai 2017 har Sporveien gjennomført en konkurranse med prekvalifiserte leverandører knyttet til anskaffelsen av nye trikker til Oslo. Produsenten heter CAF og leverer trikker, tog og t-baner over hele verden.

https://youtu.be/mFrk7BZUgrw

MELD DEG PÅ NYHETSBREVET VÅRT

Kommentarer