Briskebytrikken, eller linje 11, ble tatt i bruk allerede i
1894, som Skandinavias første elektriske trikkelinje.
Etter hvert som stadig flere nye trikker av typen SL18 tas i
bruk og erstatter SL79-vognene fra 1980-tallet her i hovedstaden, må også deler
av traséen oppgraderes på denne kanten av byen for å gi rom til den nye
trikketypen.
Det betyr på sin side at trikkelinje 11, som Ruter selv omtaler
som en «folkekjær linje» forsvinner fra bybildet i lengre tid.
Om under en måned, fra og med 4. november, innstilles nemlig
11-trikken. Ikke før sent i 2026 eller tidlig i 2027 er oppgraderingen ventet å
være ferdig.
Annonse
– Dette er en viktig trikkelinje for mange av Oslos
innbyggere, og derfor vil vi styrke tilbudet i området for øvrig mens
oppgraderingen skjer, forklarer områdeleder Anders Ask i Ruter i en pressemelding.
– Vil være alternativer
Områdelederen understreker samtidig at linje 11 etter planen
vil begynne å kjøre igjen når traséen er oppgradert.
I mellomtiden settes linje 15 inn som erstatning for linje
11. 15-trikken vil i perioden ta over for 11-trikken fra Kjelsås, over
Grünerløkka og gjennom sentrum, mens linje 15 fra Frogner vil gå i samme trasé
som linje 12 til Majorstuen, slik at antall avganger på denne delen av traséen
dobles, ifølge Ruter.
– For mange reisende vil også busslinje 21, som går i
parallellgatene til deler av linje 11, samt linje 19, være alternativer, påpeker
Ask.
– Total fornyelse
Sporveien er byggherre for prosjektet og skal sammen med
bymiljøetaten og vann- og avløpsetaten i Oslo kommune sørge for en helhetlig områdeendring
knyttet til både ny teknisk infrastruktur, gater, fortau og holdeplasser.
– Hele gaterommet fra krysset Henrik Ibsens
gate/Inkognitogaten til Riddervolds plass vil gjennomgå en total fornyelse og
oppgradering, forklarer Tone Manum, banesjef Trikk i Sporveien.
– Oppgraderingen inkluderer vann- og avløpsledninger,
fortau, nye skinner, gater, nytt kontaktledningsanlegg, belysning og
holdeplasser med universell utforming. Dette vil ikke bare gi et flottere
byrom, men også bedre vannkvalitet og en bærekraftig overvannshåndtering,
utdyper hun.
– Et betydelig løft
De nye SL18-trikkene er også universelt utformet med lavt
gulv, slik at alle reisende kommer seg enkelt av og på trikken, i tillegg til
at trikkene vil ha kapasitet til flere passasjerer.
– Disse trikkene vil gi hele kollektivtrafikken i Oslo et
betydelig løft, mener Ask.
Manum legger til at Sporveien vil holde interesserte løpende
oppdatert om prosjektet og fremdriften på denne prosjektsiden.