Briskebytrikken, eller linje 11, ble tatt i bruk allerede i
1894, som Skandinavias første elektriske trikkelinje.
Etter hvert som stadig flere nye trikker av typen SL18 tas i
bruk og erstatter SL79-vognene fra 1980-tallet her i hovedstaden, må også deler
av traséen oppgraderes på denne kanten av byen for å gi rom til den nye
trikketypen.
Det betyr på sin side at trikkelinje 11, som Ruter selv omtaler
som en «folkekjær linje» forsvinner fra bybildet i lengre tid.
Om under en måned, fra og med 4. november, innstilles nemlig
11-trikken. Ikke før sent i 2026 eller tidlig i 2027 er oppgraderingen ventet å
være ferdig.
Annonse
11-trikken med SL79-vognene fra 1980-tallet er snart historie. Her på vei i retning Riddervolds plass.Foto: Ingri Valen Egeland
– Dette er en viktig trikkelinje for mange av Oslos
innbyggere, og derfor vil vi styrke tilbudet i området for øvrig mens
oppgraderingen skjer, forklarer områdeleder Anders Ask i Ruter i en pressemelding.
– Vil være alternativer
Områdelederen understreker samtidig at linje 11 etter planen
vil begynne å kjøre igjen når traséen er oppgradert.
I mellomtiden settes linje 15 inn som erstatning for linje
11. 15-trikken vil i perioden ta over for 11-trikken fra Kjelsås, over
Grünerløkka og gjennom sentrum, mens linje 15 fra Frogner vil gå i samme trasé
som linje 12 til Majorstuen, slik at antall avganger på denne delen av traséen
dobles, ifølge Ruter.
– For mange reisende vil også busslinje 21, som går i
parallellgatene til deler av linje 11, samt linje 19, være alternativer, påpeker
Ask.
Trikkestoppet ved Riddervolds plass.Foto: Ingri Valen Egeland
– Total fornyelse
Sporveien er byggherre for prosjektet og skal sammen med
bymiljøetaten og vann- og avløpsetaten i Oslo kommune sørge for en helhetlig områdeendring
knyttet til både ny teknisk infrastruktur, gater, fortau og holdeplasser.
– Hele gaterommet fra krysset Henrik Ibsens
gate/Inkognitogaten til Riddervolds plass vil gjennomgå en total fornyelse og
oppgradering, forklarer Tone Manum, banesjef Trikk i Sporveien.
– Oppgraderingen inkluderer vann- og avløpsledninger,
fortau, nye skinner, gater, nytt kontaktledningsanlegg, belysning og
holdeplasser med universell utforming. Dette vil ikke bare gi et flottere
byrom, men også bedre vannkvalitet og en bærekraftig overvannshåndtering,
utdyper hun.
Hele gaterommet fra krysset Henrik Ibsens gate/Inkognitogaten og oppover til Riddervolds plass skal oppgraderes.Foto: Ingri Valen Egeland
– Et betydelig løft
De nye SL18-trikkene er også universelt utformet med lavt
gulv, slik at alle reisende kommer seg enkelt av og på trikken, i tillegg til
at trikkene vil ha kapasitet til flere passasjerer.
– Disse trikkene vil gi hele kollektivtrafikken i Oslo et
betydelig løft, mener Ask.
Manum legger til at Sporveien vil holde interesserte løpende
oppdatert om prosjektet og fremdriften på denne prosjektsiden.