Briskeby-trikkestoppet i Briskebyveien slik det er i dag.

Legger ned trafikkert trikkelinje midlertid om én måned: – En viktig linje for mange av Oslos innbyggere

Er du en av dem som benytter deg av den mye brukte trikkelinjen, må du belage deg på endringer.

Publisert

Briskebytrikken, eller linje 11, ble tatt i bruk allerede i 1894, som Skandinavias første elektriske trikkelinje.

Etter hvert som stadig flere nye trikker av typen SL18 tas i bruk og erstatter SL79-vognene fra 1980-tallet her i hovedstaden, må også deler av traséen oppgraderes på denne kanten av byen for å gi rom til den nye trikketypen.

 – Vil styrke tilbudet

Det betyr på sin side at trikkelinje 11, som Ruter selv omtaler som en «folkekjær linje» forsvinner fra bybildet i lengre tid.

Om under en måned, fra og med 4. november, innstilles nemlig 11-trikken. Ikke før sent i 2026 eller tidlig i 2027 er oppgraderingen ventet å være ferdig.

11-trikken med SL79-vognene fra 1980-tallet er snart historie. Her på vei i retning Riddervolds plass.

– Dette er en viktig trikkelinje for mange av Oslos innbyggere, og derfor vil vi styrke tilbudet i området for øvrig mens oppgraderingen skjer, forklarer områdeleder Anders AskRuter i en pressemelding.

– Vil være alternativer

Områdelederen understreker samtidig at linje 11 etter planen vil begynne å kjøre igjen når traséen er oppgradert.

I mellomtiden settes linje 15 inn som erstatning for linje 11. 15-trikken vil i perioden ta over for 11-trikken fra Kjelsås, over Grünerløkka og gjennom sentrum, mens linje 15 fra Frogner vil gå i samme trasé som linje 12 til Majorstuen, slik at antall avganger på denne delen av traséen dobles, ifølge Ruter.

– For mange reisende vil også busslinje 21, som går i parallellgatene til deler av linje 11, samt linje 19, være alternativer, påpeker Ask.

Trikkestoppet ved Riddervolds plass.

– Total fornyelse

Sporveien er byggherre for prosjektet og skal sammen med bymiljøetaten og vann- og avløpsetaten i Oslo kommune sørge for en helhetlig områdeendring knyttet til både ny teknisk infrastruktur, gater, fortau og holdeplasser.

– Hele gaterommet fra krysset Henrik Ibsens gate/Inkognitogaten til Riddervolds plass vil gjennomgå en total fornyelse og oppgradering, forklarer Tone Manum, banesjef Trikk i Sporveien.

– Oppgraderingen inkluderer vann- og avløpsledninger, fortau, nye skinner, gater, nytt kontaktledningsanlegg, belysning og holdeplasser med universell utforming. Dette vil ikke bare gi et flottere byrom, men også bedre vannkvalitet og en bærekraftig overvannshåndtering, utdyper hun.

Hele gaterommet fra krysset Henrik Ibsens gate/Inkognitogaten og oppover til Riddervolds plass skal oppgraderes.

– Et betydelig løft

De nye SL18-trikkene er også universelt utformet med lavt gulv, slik at alle reisende kommer seg enkelt av og på trikken, i tillegg til at trikkene vil ha kapasitet til flere passasjerer.

– Disse trikkene vil gi hele kollektivtrafikken i Oslo et betydelig løft, mener Ask.

Manum legger til at Sporveien vil holde interesserte løpende oppdatert om prosjektet og fremdriften på denne prosjektsiden.

Powered by Labrador CMS