Mest lest
Her kan du melde deg på VårtOslo sitt nyhetsbrev.
Vennligst fyllt ut skjemaet på denne siden for å motta gratis nyhetsbrev fra oss.
– Den siste helgen i høstferien, 5.–6. oktober, kjøres
det buss for bane mellom Helsfyr og Bergkrystallen,
opplyser pressetalsperson i Ruter, Øystein Dahl Johansen.
– Buss for T-bane (4B) kjører fra plattform G på Helsfyr og stanser på følgende holdeplasser: Brynseng, Høyenhall, Manglerud, Ryen, Brattlikollen, Karlsrud, Lambertseter senter, Blåfjellet (for Munkelia) og Bergkrystallen, utdyper han.
– I forbindelse med linje 4B blir det noen endringer for andre busslinjer på Helsfyr. Linje 21 flyttes opp på brua over E6 i Østensjøveien hvor midlertidige holdeplasser benyttes, legger pressetalspersonen til.
– Det er Sporveien som gjennomfører arbeidene på linje 4, som erstattes med buss for bane mellom Helsfyr og Bergkrystallen, sier Dahl Johansen.
Årsaken til at det blir buss for bane er som følge av arbeider med nytt signalanlegg (CBTC).
CBTC står for Communication Based Train Control, og det nye signal- og sikringssystemet skal bidra til å øke kapasiteten og bedre flyten i T-banenettet i hovedstaden.
Dagens signalsystem ble installert på 1960-tallet og har, ifølge Sporveien, «nådd sin levealder både teknisk og økonomisk».
«Tilgangen på reservedeler er lav for mange av systemene, og de er blitt kostbare og vanskelige å vedlikeholde», heter det videre.
Sammen med oppgraderingen av Majorstuen T-banestasjon, skal signalanlegget skape plass for Fornebubanen når den skal stå klar i 2029.
Etter konseptvalgutredning med start i 2013, og videre forprosjekt, kravspesifisering og anskaffelse samt design og utvikling, er perioden fra 2023 til 2025 satt av til installasjon og testing, før første delstrekning er planlagt i drift fra høsten 2025. Videre venter full utrulling av CBTC på T-banenettet.