Dagligvaregiganten
Coop har lansert et nytt prøveprosjekt, der Obs Haugenstua er først ut i «testrekka».
Pilotprosjektet på Haugenstua innebærer at seks posedispensere nå er satt i
drift ved de selvbetjente kassene.
Prisen på
plastposer har de siste årene hatt en markant økning. Nyvinningen krever at
kundene registrerer kjøpet av plastposer til 5,50 kroner før de mottar posen
via automaten.
Dette håper Coop
skal gjøre kundene mer bevisste på eget plastposeforbruk, både av
miljøhensyn og for å bidra til å få bukt med svinnet butikkene opplever når det
kommer til plastposer.
– De fleste
er samvittighetsfulle
Etter at plastposeprisen økte til 5,50
kroner tidligere i år, har det blitt tydelig at ikke alle kunder husker å
skanne plastposene de tar med seg, ifølge selskapet.
Annonse
Obs Haugenstua, som er et
stort varehus med mange besøkende ukentlig, har et anslått svinn på om lag 150
plastposer hver uke.
– Vi har ikke eksakte tall i kroner og
øre, men vi ser en klar forskjell mellom antall poser vi kjøper inn og det som
faktisk blir solgt, opplyser kommunikasjonsdirektør
Harald Kristiansen i Coop Norge SA.
– De aller fleste kunder er samvittighetsfulle, men det skjer at noen tar med flere poser enn de trenger, eller unnlater å betale for dem. Noen poser blir også borte fordi vi har vært rause når kunder trenger en ekstra. Derfor ønsker vi nå å teste denne nye løsningen, utdyper han.
Merker nedgang
– Samtidig som posedispenseren skal
sikre at plastposene blir betalt for, er det også en del av Coops bredere
strategi for å redusere plastforbruket. Coop har som mål å bidra til at
nordmenn bruker maksimalt 40 plastposer per person i året innen 2025, i tråd
med nasjonale målsetninger og vår forpliktelse som medlem av Handelens
Miljøfond, påpeker en av landets største dagligvareaktører selv.
Tre kroner fra hver plastpose går i
dag til Handelens Miljøfond, som er handelens felles storsatsing for å løse
miljøproblemer knyttet til plast.
Økte priser gir en effekt, ifølge
Coop, som så langt i år har hatt en nedgang på 39 prosent i plastposesalget,
sammenlignet med samme periode for to år siden, der utsalgsprisen var tre
kroner per plastpose.
Fokus på gjenbruksnett
– Vi ønsker å skape mer bevissthet om
plastposebruk. Beregninger som Handelens Miljøfond har gjort, tilsier at hvis
alle husstander kutter ut én plastpose i uka fram til jul, når vi målet og
EU-kravet om 40 poser per innbygger i året. Tydelige og morsomme kampanjer fra
Handelens Miljøfond, bidrar også til å minne oss på å huske handlenettet. Dette
skal vi få til, sier Kristiansen.
– Vi håper og tror at økt bevissthet
rundt plastposebruken vil bidra til at kundene husker alternativene til
plastposen, legger han til.
– Vi så en voldsom økning i salget av
handlenett fra august i fjor og frem til sommeren i år, men nå har salget
avtatt noe. Dette tyder på at folk har nok handlenett, så den viktigste
oppgaven blir å få folk til å huske og bruke dem. Det er lønnsomt både for
kunden og miljøet. Våre handlenett med gjenbruksbonus er laget av resirkulert
R-PET, det vil si plastflasker som er gjenvunnet, og kan brukes hundrevis av
ganger før de kan resirkuleres som vanlig plast.
– Coop er den eneste aktøren i
dagligvarebransjen som tilbyr handlenett med gjenbruksbonus, der medlemmene får
én krone i bonus for hver gang handlenettet brukes. Hittil i år har opptjent
gjenbruksbonus økt med 66 prosent sammenlignet med samme tid i fjor, legges det
til fra samvirkelagseide selskapets hold.