Kommunikasjonsdirektøren i Coop Norge SA, Harald Kristiansen, viser frem en av de nye posedispenserne på Obs Haugenstua.

Disse finner du ikke noe annet sted i landet: – Vi ser en klar forskjell mellom antallet vi kjøper inn og det som faktisk blir solgt

Grepet, som testes ut først i Oslo, skal få kundene til å «skjerpe seg».

Publisert

Dagligvaregiganten Coop har lansert et nytt prøveprosjekt, der Obs Haugenstua er først ut i «testrekka». Pilotprosjektet på Haugenstua innebærer at seks posedispensere nå er satt i drift ved de selvbetjente kassene.

Prisen på plastposer har de siste årene hatt en markant økning. Nyvinningen krever at kundene registrerer kjøpet av plastposer til 5,50 kroner før de mottar posen via automaten.

Dette håper Coop skal gjøre kundene mer bevisste på eget plastposeforbruk, både av miljøhensyn og for å bidra til å få bukt med svinnet butikkene opplever når det kommer til plastposer.

– De fleste er samvittighetsfulle

Etter at plastposeprisen økte til 5,50 kroner tidligere i år, har det blitt tydelig at ikke alle kunder husker å skanne plastposene de tar med seg, ifølge selskapet. 

Obs Haugenstua, som er et stort varehus med mange besøkende ukentlig, har et anslått svinn på om lag 150 plastposer hver uke.

– Vi har ikke eksakte tall i kroner og øre, men vi ser en klar forskjell mellom antall poser vi kjøper inn og det som faktisk blir solgt, opplyser kommunikasjonsdirektør Harald Kristiansen i Coop Norge SA.

– De aller fleste kunder er samvittighetsfulle, men det skjer at noen tar med flere poser enn de trenger, eller unnlater å betale for dem. Noen poser blir også borte fordi vi har vært rause når kunder trenger en ekstra. Derfor ønsker vi nå å teste denne nye løsningen, utdyper han.

Merker nedgang

– Samtidig som posedispenseren skal sikre at plastposene blir betalt for, er det også en del av Coops bredere strategi for å redusere plastforbruket. Coop har som mål å bidra til at nordmenn bruker maksimalt 40 plastposer per person i året innen 2025, i tråd med nasjonale målsetninger og vår forpliktelse som medlem av Handelens Miljøfond, påpeker en av landets største dagligvareaktører selv.

Tre kroner fra hver plastpose går i dag til Handelens Miljøfond, som er handelens felles storsatsing for å løse miljøproblemer knyttet til plast.

Økte priser gir en effekt, ifølge Coop, som så langt i år har hatt en nedgang på 39 prosent i plastposesalget, sammenlignet med samme periode for to år siden, der utsalgsprisen var tre kroner per plastpose.

Ved salg av gjenbruksnettene som nå er i butikk, går en del av summen til Kreftforeningen gjennom Rosa sløyfe-aksjonen.

Fokus på gjenbruksnett

– Vi ønsker å skape mer bevissthet om plastposebruk. Beregninger som Handelens Miljøfond har gjort, tilsier at hvis alle husstander kutter ut én plastpose i uka fram til jul, når vi målet og EU-kravet om 40 poser per innbygger i året. Tydelige og morsomme kampanjer fra Handelens Miljøfond, bidrar også til å minne oss på å huske handlenettet. Dette skal vi få til, sier Kristiansen.

– Vi håper og tror at økt bevissthet rundt plastposebruken vil bidra til at kundene husker alternativene til plastposen, legger han til.

– Vi så en voldsom økning i salget av handlenett fra august i fjor og frem til sommeren i år, men nå har salget avtatt noe. Dette tyder på at folk har nok handlenett, så den viktigste oppgaven blir å få folk til å huske og bruke dem. Det er lønnsomt både for kunden og miljøet. Våre handlenett med gjenbruksbonus er laget av resirkulert R-PET, det vil si plastflasker som er gjenvunnet, og kan brukes hundrevis av ganger før de kan resirkuleres som vanlig plast.

– Coop er den eneste aktøren i dagligvarebransjen som tilbyr handlenett med gjenbruksbonus, der medlemmene får én krone i bonus for hver gang handlenettet brukes. Hittil i år har opptjent gjenbruksbonus økt med 66 prosent sammenlignet med samme tid i fjor, legges det til fra samvirkelagseide selskapets hold.

Powered by Labrador CMS