Ikke alle reisende møtes av åpne T-banedører denne helgen. På linje 4 blir det buss for bane mellom Helsfyr og Bergkrystallen.
Illustrasjonsfoto: Lise Åserud / NTB
Her er det buss for bane gjennom helgen
– I forbindelse med dette blir det noen endringer for andre busslinjer, ifølge Ruters pressetalsperson.
– Den siste helgen i høstferien, 5.–6. oktober, kjøres
det buss for bane mellom Helsfyr og Bergkrystallen,
opplyser pressetalsperson i Ruter, Øystein Dahl Johansen.
– Buss for T-bane (4B) kjører fra plattform G på
Helsfyr og stanser på følgende holdeplasser: Brynseng, Høyenhall, Manglerud,
Ryen, Brattlikollen, Karlsrud, Lambertseter senter, Blåfjellet (for Munkelia)
og Bergkrystallen, utdyper han.
– I forbindelse med linje 4B blir det noen endringer for
andre busslinjer på Helsfyr. Linje 21 flyttes opp på brua over E6 i
Østensjøveien hvor midlertidige holdeplasser benyttes, legger pressetalspersonen
til.
T-banen kjører som følger:
- Linje 1: Kjører Majorstuen–Frognerseteren
- Linje 2: Kjører som normalt
- Linje 3: Kjører som normalt
- Linje 4: Kjører Vestli–Helsfyr
- Linje 5: Kjører som normalt
– Det er Sporveien som gjennomfører arbeidene på linje 4,
som erstattes med buss for bane mellom Helsfyr og
Bergkrystallen, sier Dahl Johansen.
Årsaken til at det blir buss for bane er som følge av arbeider
med nytt signalanlegg (CBTC).
Fra 60-tallet
CBTC står for Communication Based Train Control, og det nye
signal- og sikringssystemet skal bidra til å øke kapasiteten og bedre flyten i
T-banenettet i hovedstaden.
Dagens signalsystem ble installert på 1960-tallet og har,
ifølge Sporveien, «nådd sin levealder både teknisk og økonomisk».
«Tilgangen på reservedeler er lav for mange av systemene, og
de er blitt kostbare og vanskelige å vedlikeholde», heter det videre.
Skal skape plass for Fornebubanen
Sammen med oppgraderingen av Majorstuen T-banestasjon, skal
signalanlegget skape plass for Fornebubanen når den skal stå klar i 2029.
Etter konseptvalgutredning med start i 2013, og videre forprosjekt, kravspesifisering
og anskaffelse samt design og utvikling, er perioden fra 2023 til 2025 satt av
til installasjon og testing, før første delstrekning er planlagt i drift fra
høsten 2025. Videre venter full utrulling av CBTC på T-banenettet.