DEBATT
Som en fremtidig byplanlegger og Oslo-patriot, har jeg et spørsmål til Høyre: Hvem sin politikk skal dere eventuelt bruke i byråd?
Foto: Leif-Harald Ruud / lokalhistoriewiki og Privat
Kollektivtransporten: – Det er skremmende å se hvor lite konkrete Høyre er
Jeg blir bekymret når jeg ser hvor ulikt partiene på høyresiden i Oslo står når det kommer til kollektivtransport. Forskjellen mellom partiene er som natt og dag.
Oslo by vokser stadig, og
nye prosjekter innen samferdsel blir mer nødvendige for å få innbyggerne rundt
på en grønn, komfortabel og effektiv måte. Men dessverre, når det bygges
infrastruktur og samferdsel i Oslo, blir det dyrt, og det hjelper lite at regjeringen
hjelper mindre til enn før.
Heldigvis har det
Ap-ledete byrådet gjennom de siste åtte årene gjort kollektivtransporten
grønnere, billigere og mer tilgjengelig for oslofolk. Vi vil fortsette med denne
politikken og satse videre. Blant annet med prosjekter på T-banen, som ny
sentrumstunnel, signalsystem, Ahus-bane og Majorstuen-stasjon.
I tillegg vil flere
avganger på buss og mulige utvidelse av trikkenettet mate by og bane i enda
større grad enn i dag. Slike utvidelser av kollektivsystemet koster penger, men
er innvesteringer Oslos byutvikling trenger for å kutte utslipp og gi folk
flere reisevalg i hverdagen.
Hva vil høyresiden?
Skal man få til dette
trengs samarbeid og en felles politisk visjon. Av den grunn blir jeg bekymret
når jeg ser hvor ulikt partiene på høyresiden i Oslo står når det kommer til
samferdselspolitikken. Forskjellen mellom partiene er som natt og dag!
På den ene siden ser
Venstres politikk nesten klippet ut fra AP-SV-MDG-byrådet og limt inn i eget
program. Frp på den andre siden lever i en annen virkelighet når det kommer til
samferdsel.
Et eksempel på dette
svart-hvit-skillet er Oslopakke 3, altså avtalen der politikerne i Oslo og
Akershus bestemmer hva slags samferdselsprosjekter som blir bygd. Venstre vil
inn og styrke dette samarbeidet, Frp vil trekke Oslo ut. Frps program er en
hyllest til bilen og økte utslipp, mens Venstre virker å ville bilen til livs.
Og midt imellom ligger
Høyre, med et program så uklart at det virker som de ikke har gitt noe
oppmerksomhet til dette feltet. Det er skremmende å se hvor lite konkrete Høyre
er.
Ikke bare som det største
partiet i byen, men også som et styringsparti som kan få ansvar for over
700.000 osloborgere.
Som å blande olje og vann
Som en fremtidig
byplanlegger og Oslo-patriot, så har jeg egentlig bare et spørsmål til Høyre:
Hvem sin politikk skal dere eventuelt bruke i byråd? Dere kan ikke bruke
politikken til Frp og Venstre om hverandre, det er som å håpe å blande olje og
vann, det går ikke!
Så atter en gang ser det
ut til at Høyre må levere politikken fra Frp, kanskje denne gangen supplert med
Industri- og Næringspartiet, som ikke en gang tror på menneskeskapte
klimaendringer.
Derfor er jeg glad for at
venstresiden i Oslo virker å ha en unison virkelighetsoppfatning av hva som må
til for å sikre en videre utvikling av en grønn by. Med fire nye år vil et Arbeiderparti-ledet
byråd fortsette satsningen på grønn samferdsel, som både kutter utslippene og
som reduserer ulikheten.