DEBATT

Kjersti Opstad og Ruter-skilt
– Det er ingenting som er viktigere enn miljø, og jeg er glad for at du ofte går i front. Men det må fungere i praksis også, Ruter. Først og fremst så må dette fungere i praksis, mener VårtOslos debattansvarlige, Kjersti Opstad.

– Dette går ikke lenger, Ruter. Jeg slår opp!

Det har alltid vært meg og deg, Ruter. Oss to. Helt siden jeg for 23 år siden kom flyttende ned hit til Oslo, så har det vært oss to. Nei, bil, har jeg sagt. Leende. Jeg trenger da ikke bil. Jeg har Ruter. For prisen av ett månedskort, så blir jeg kjørt så å si fra dør til dør. Til alle døgnets tider. Hvorfor skal jeg ha bil?

Publisert

Og så har jeg lagt ut om parkering og om snø, om køer og bompenger og om late dager henslengt på et bussete. Lyttende til en god lydbok. Boliger og forhold har kommet og gått, men oss to Ruter, oss to trodde jeg ville vare for alltid. Det skulle være meg og deg, og god miljøsamvittighet – for alltid, Ruter min.

Vi skulle bli gamle sammen

Jeg skulle bli en sånn utgammal dame med stokk og et skjelvende smil om munnen som så søte som bare utgamle damer med stokk og skjelvende smil om munnen kan bli, lirket meg frem mot handikapplassene. Midt i rushtrafikken. 

Så søt at folk ville smile og heie mens jeg stabbet meg frem og fikk ungdommer til å høflig reise seg opp helt frivillig. Og så vil de hilse. Og spørre om hvordan dagen går. Selv om jeg forsinket dem. 

Hei, gamle damen, skulle de si og så skulle jeg fortelle dem en historie om Ruter i gamle dager da jeg var ung og så skulle de meg ut hjelpe meg av bussen og snakke kebabslang fra Groruddalen, hva nå enn kebabslang er når den tid kommer. 

Fordi alle egentlig liker skjelvesmilende, utgamle damer som fremdeles tar buss. Ruter. Sånne oss to for alltid, Ruter-damer.

Det er deg – ikke meg!

Men nå går det ikke lenger, Ruter. Jeg slår opp og sitter her og ser på bilannonser på Finn.no. Og en ting skal du vite. Det er deg – ikke meg. Deg! Deg! Deg! Og bare, bare deg! Eller kanskje du og ett av dine mange underselskaper, Unibuss for eksempel? Men det får du holde styr på, ikke jeg.

Vet du at jeg har forsvart deg? Du vet, i det verste snøstormene, når bygde-Norge ler av deg og Oslo-folk flest for lengst har tatt beina fatt og oppgitt labbet gjennom snøen og hjem fordi de vet at du ikke kan kjøre på de aller verste dagene. Selv da har jeg trofast stått ved din side og forstått.

Jeg har vist forståelse

Ja, ja har jeg tenkt. Så svikter du kanskje på disse ekstremdagene, men tenk på alle dagene der du er her for oss da? Jeg har sett deg kjøre bruder og russ, nybakte foreldre på vei hjem fra sykehuset. Du har vært med oss på første – og på siste – dater. 

Du har hørt våre sukk når setene dine fylles opp av høylytte skoleklasser på tur. Du har tatt oss på fest, til stranden og til skogen. Og på de dagene da det har røyna på, så har jeg kunnet huske de gode dagene, og det har holdt i massevis.

Helt frem til nå, Ruter. Helt frem til du med en pennestrøk raserte vårt busstilbud og lot en kommunikasjonsmedarbeider stå frem og si at det var for vår egen skyld. For å unngå kø og forsinkelser. At tilbudet her oppe i Groruddalen egentlig ville bli bedre. Av kuttene du gjorde.

Gjennom bikkjekalde rutervintre

Selv om alle vi som har vært ute en Ruter-vinter før vet at May Britt Lund fra Stovner har helt rett når hun skriver at «jeg kan bekrefte at det er bikkjekaldt å stå langs Trondheimsveien om vinteren» og vente på bussbytter. 

Vi vet, av bikkjekald erfaring, at om din buss er ett minutt forsinka, så kan du være sikker på at bussen du skulle bytte til greide å være et helt minutt for tidlig. Og at neste buss igjen da litt for ofte igjen er tretti minutter for sein. Eller plutselig hadde blitt til en rushtidsavgang – og det når ikke lenger er rushtid.

Selv på de beste av dager tar ting tid

Vi som har reist en stund vet at det kan ta sin tid, selv på de beste av dager, å våge seg å dra til Alna Senter med kollektivtransport i rushtrafikk. Særlig om du ønsker å reise hjem igjen med 66 eller 68 mot Grorud.

Jeg aner ikke hvor mange ganger jeg har forbannet meg selv for å ha brutt denne leveregelen for mitt liv. Hvor vanskelig kan det være å huske, sier jeg og slår meg selv i armen der jeg står og venter. Og venter. 

Hvor vanskelig kan det være å huske at du ikke drar til Alna Senter med buss i rushtid, om det ikke står om liv?

Bussene der kommer når de selv vil og hva nå enn Ruter-planleggerens skjemaer sier, så er det ytterst, ytterst sjeldent at de kommer når de etter planen skal gå. Selv på de beste av dager. Ting tar tid, med Ruter… Selv på de beste av dager… Men nå…

Men nå...

Men nå… Jeg vet ikke hvor ofte du tenker på Romsås ring, 63-bussen, Ruter, men vi som bruker den vet at det er en av dine viktigste linjer. Når løssnøen ligger i tykke lag over blankis, så er T-banen et urealistisk mål, selv for de beste av oss, selv med piggsko. 

I alle fall om man ikke ønsker å bidra til å forlenge en allerede altfor lang ventetid på vår nye, flotte, legevakt. For oss langt oppi bakkene her står valget da enten om å bli hjemme eller å karre oss opp til nærmeste busstopp. 63-bussen. Livslinja på Romsås.

Og når du da, uten varsel i praksis fjerner den, (eller lar den gå plutselig, av og til, slik du har gjort de siste dagene), så rammer det våre liv. Hardt! 

Hvor mange barn har blitt henta altfor sent i barnehagene rundt her de siste dagene? Hvor mange har kommet for sent til jobb, eller til viktige avtaler, fordi du sviktet oss? I fint vær? Med veier som etter hvert ble bare?

Virkeligheten på bakken

Offisielt valgte du å innstille annenhver avgang, men i realiteten så gikk ingen busser. Bortsett fra de få som altså plutselig gikk likevel, utenom rute, sanntidsmarkeringer eller plan. 

På et tidspunkt var store deler av den store bussholdeplassen fylt opp av mennesker som alle oppgitt venta på samme 63-buss. Hvor mange av dem tror dere det ble plass til i en liten buss? Selv med god stableerfaring fra før?

Og som dere vet, så har det ikke vært bedre på de andre linjene. Jeg antar dere ikke har vært avhengig av 66-bussen for å komme dere til jobb om morgenen? Eller 68-bussen for å rekke å hente unger i barnehagen? 

Nå har frislippet av taxinæringen ført til en såpass hard krise for bransjen at det for mange nok er godt å se taxisjåfører gå rundt med hodet hevet og breie smil. Endelig. Endelig nok oppdrag til dem alle, men dette holder ikke, Ruter. Dette holder ikke i det hele tatt.

Vi bidrar mer enn de fleste

Da koronaen herjet som verst, så var det oss her oppe i Groruddalen som fremdeles trofast tok bussen. Vi måtte på jobb. Og du, Ruter, du var den som tok oss dit. Våre bompenger her oppe bidrar også i svært stor grad til å finansiere deg. Og likevel er det altså oss du velger å svikte først.

Og forresten, Ruter, jeg heier på din miljøsatsing. Det er ingenting som er viktigere enn miljø, og jeg er glad for at du ofte går i front. Men det må fungere i praksis også, Ruter. Først og fremst så må dette fungere i praksis. Hver eneste dag. Våre liv er avhengig av det.

Vi må kunne stole på deg

Om du skal være et alternativ, et reelt alternativ, til at vi alle kjøper bil for å komme oss dit vi må, så må vi kunne stole på deg. På ekte. Vi kan ikke leve med at du plutselig ikke har nok busser å sette inn, at du mangler ladere. 

Og vi kan ikke leve med at du kutter i de smårutene vi er avhengige av, at du kutter i tilbudet til dine mest trofaste kunder. Det er smårutene som gjør at vår hverdag går opp.

Flere vil følge meg inn på bruktbilsidene

Om vi to, Ruter, som jeg alltid har trodd, virkelig skal gå sammen gjennom livet, så må du igjen bli en vi kan stole på. Du må bli trofast mot oss igjen, akkurat slik vi er trofaste mot deg. Om ikke så vil flere og flere følge meg inn på Finn.no og bruktbilsidene. 

Ikke fordi vi vil, men fordi vi må. Fordi du har sviktet oss, Ruter.

Jeg kan ikke være med på dette her lenger, Ruter. Jeg kan ikke leve livet mitt sånn. Jeg kan helt sikkert høre lydbok i en bil også. Det finnes tekniske løsninger (jeg ikke har lyst til å lære) for det meste. 

Og nå har jeg ikke lenger et valg. Du har dratt det for langt denne gangen. Vi har hatt noen fine år, Ruter, men nå er det slutt. Jeg slår opp. Det er deg. Det er ikke meg. Nå ønsker jeg meg bruktbil til jul!

Powered by Labrador CMS