DEBATT
Trond K. Botnen tok initiativ til kollektivopprøret i Groruddalen etter at Ruter la ned og forkortet busslinjer.
Foto: Ole Berg-Rusten & NTB / Privat
– Før man begynner å snakke om økte bompenger, bør bystyret bevilge småpengene som kreves for å styrke kollektivtilbudet i Groruddalen
Det foreslås dobling av bompenger, dobbel pris på parkering, lavere fart og mye annet, men også bedre kollektivtransport. Vi i Groruddalen betaler allerede mest i bompenger, men mesteparten av pengene forsvinner på vestkanten.
Dette er
onsdagens innstilling fra bystyrets samferdsels- og miljøutvalg til bystyrets
behandling av vårt innbyggerinitiativ neste uke:
«Bystyret ber byrådet legge fram et forslag for å styrke
de tverrgående forbindelsene i Groruddalen. I arbeidet med forslaget skal
bydelene og Groruddalen Miljøforum få komme med innspill».
Dette er en halv seier, fordi selv om mange fortsatt mister
bussen sin på søndag, så betyr det at det er håp om at vi kan få et bedre
tilbud om et år eller to.
De borgerlige partiene lever i villfarelse
Men det skjer ikke automatisk, det krever at vi
jobber for dette hver eneste dag til det er på plass. Derfor må
kollektivopprøret i Groruddalen fortsette.
Partienes merknader avslører nemlig at det fortsatt er mange
partier som ikke har forstått hva dette dreier seg om, og det inkluderer dagens
byrådspartier og deres samarbeidspartnere.
Høyre, Venstre og Frp lever fortsatt
i den villfarelse at det totale kollektivtilbudet i Groruddalen styrkes. Dette
er feil hvis man – som man må – tar i betraktning økning i boliger og
arbeidsplasser i området.
De rødgrønne har forstått
Det er bare de tidligere byrådspartiene (Ap, SV, MDG) + Rødt
som innser at tilbudet er svekket i enkelte områder i Groruddalen (noe de selv
har ansvaret for), og derfor mener at det bør bevilges ytterligere midler i
2024-budsjettet, og de har ikke lenger flertall i bystyret.
Det er bare SV, MDG og Rødt som innser at befolkningsvekst
og økte behov i en del av området ikke bør resultere i et dårligere tilbud for
andre i området.
Miljø- og samferdselsbyråd Marit Kristine Vea (V) har også svart på et spørsmål
fra Mari Rise Knutsen (R) og begrunner forkortingen av linje 25 med at det er
nødvendig for å redusere forsinkelsene på linja.
Vea kjenner ikke buss 25
Det viser at miljøbyråd Vea ikke kjenner
til bussrute 25. Forsinkelsen oppstår i svært liten grad på strekningen
Trosterud-Lørenskog stasjon som kuttes.
Forsinkelsene oppstår i hovedsak mellom Majorstuen
og Tonsenhagen. Rutekuttet vil derfor ikke løse problemet.
Fram til bystyremøtet neste uke vil vi prøve å få
gjennomslag for følgende endringer i innstillingen:
1. Vedtaket må sette en tidsfrist for når Høyre/Venstre-byrådet
skal legge fram dette forslaget, og det må være tidsnok til at det kan følges
opp i Oslos budsjett for 2025.
2. Vedtaket må presisere at det er bussforbindelser
det er snakk om, så man ikke blir sittende og utrede bane- og trikk, der det
ikke vil være penger til ny infrastruktur på kort sikt.
3. Bystyret må også be byrådet komme tilbake med
forslag til å reversere rutekuttene allerede i revidert budsjett for 2024, som
legges fram før sommeren neste år.
Vi betaler mest bompenger
En rapport laget for Statens vegvesen viser at hvis ikke noe
drastisk gjøres, vil biltrafikken i Oslo og Akershus øke med 17 prosent til 2040.
Det
foreslås dobling av bompenger, dobbel pris på parkering, lavere fart og mye
annet, men også bedre kollektivtransport. Vi i Groruddalen betaler allerede
mest i bompenger, men mesteparten av pengene forsvinner på vestkanten.
Før man
begynner å snakke om økte bompenger bør derfor bystyret begynne med å bevilge
de småpengene (i denne sammenhengen) som kreves for å styrke kollektivtilbudet
i Groruddalen.
Det burde både de som er tilhenger av, og de som er motstandere
av, ytterlige restriksjoner på biltrafikkene kunne bli enige om. Alt vi ber om
er at bystyret ikke går baklengs inn i framtida – at de ikke gjør vondt verre.
Er det for mye å be våre folkevalgte om?