DEBATT
- Rødt har uttalt seg mange ganger at hovedansvaret for drift, vedlikehold og planlegging av kollektivtrafikken bør ligge hos Sporveien, ikke Ruter. Dagens situasjon på Helsfyr, er en av veldig mange situasjoner de siste årene som beviser akkurat hvorfor, sier Siavash Mobasheri og Linda Amundsen.
Foto: Ruter & Frank Bergman Kilen / Privat
- Vi krever handling før liv går tapt takket være busskaoset på Helsfyr!
Sikkerheten til en passasjer, både før- under og etter reise, skal alltid være det viktigste som ligger til grunn i kollektivtrafikken, uansett hvor store avvikene måtte være. Allikevel bærer busskaoset på Helsfyr preg av eksepsjonelt dårlig planlegging og forståelse av at folk ikke bare kan ta hjemmekontor.
Det er bra at Ruter er blitt kalt inn på teppet for en oppklaring på hvordan de har tenkt å rydde opp i busskaoset som nå utspiller seg på Helsfyr. Dessverre vil vi få de samme tåkesvarene som tidligere av Ruter, som i bunn og grunnen ikke vil bidra til å avlaste situasjonen eller bedre den.
Sikkerheten til en passasjer, både før, under og etter reise, skal alltid være det viktigste, uansett hvor store avvikene måtte være. Allikevel bærer busskaoset på Helsfyr preg av eksepsjonelt dårlig planlegging og forståelse av at folk ikke bare kan ta hjemmekontor.
Dette handler ikke kun om at passasjerer blir forsinkede i sine gjøremål, men om de farlige trafikksituasjoner som oppstår når store mengder kjøretøy skal samhandle med massive menneskemengder.
Bakgrunnen for busskaoset er at Ruter sin planlegging er for dårlig. Passasjerer som skal ut og reise får for dårlig eller mangelfull informasjon, til i forkant å velge alternative løsninger eller reiseruter. Et ansvar som ligger ene og alene på Ruter.
Kaotiske tilstander er ikke noe nytt
De kaotiske tilstandene vi nå ser på Helsfyr er heller ikke noe nytt. Senest i påsken, da T-banen holdt stengt mellom Majorstua og sentrum, var det lignende tilstander. Der så vi at det var beregnet alt for få erstatnings- busser og trikker for T-banen.
Resultatet var ikke ulikt det som nå skjer på Helsfyr med frakjørte passasjerer, farlige situasjoner med forvirra reisende mellom trikker, busser og andre trafikanter.
Det skal ikke mer til enn et kjapt søk på internett om hvor mange andre tilfeller av de samme kaotiske tilstandene hver eneste gang T-bane, trikk eller andre kollektivtilbud skal stenges for en periode eller omlegges. Det er Ruter som har ansvaret.
Må ta grep
Vi må nå ta grep om dette før noen mister livet i alt kaoset som utspiller seg. Ruter har for lengst vist at de ikke innehar den kompetansen som er nødvendig for å håndtere eller planlegge slike avvik.
Som klubbleder for T-baneklubben i Oslo Sporveiers Arbeiderforening tidligere har sagt, burde Sporveiens egne billettkontrollører og servicemedarbeidere hatt informasjonsansvaret ut mot de reisende.
De har et langt yrkesliv bak seg i kollektivtrafikken med den kunnskapen om det totale kollektivnettet i byen vår.
For dårlig
Det er rett og slett for dårlig å leie inn vektere som vanligvis jobber i andre bransjer og som kanskje kommer rett fra annet vekterarbeid, for å forklare fortvilte reisende om alternative busslinjer, reisemåter eller avganger.
Vekterne gjør det beste de kan, men de er ikke fagfolk fra kollektivtrafikken og kan ikke tilby de reisende det de faktisk trenger. God informasjon om alternative reiseveier annet enn den ene bussruta som er satt opp.
Et godt eksempel på dette er Holmenkollen-kaoset i 2018, der flere mennesker ble skadet. Da ble store mengder av Sporveien sine ansatte byttet ut med vektere. Også der var det satt inn alt for få T-baner under arrangementet.
T-banen har med et dobbelt sett med vogner kapasitet til å ta med seg cirka 800 passasjerer. En leddbuss har på sin side 180 passasjerer. Her er det innlysende at regnestykket ikke går opp, ei heller forståelsen av hvordan passasjerer skal og må håndteres både i forkant og underveis.
Frustrerte bussførere
Vi har snakket med bussførere i kollektivtrafikken og samtlige uttrykker en frustrasjon over dårlig planlegging og gjennomføring av dette avviket og avvik som dette tidligere. Dette går også ut over deres arbeidshverdag og deres sikkerhet.
Ikke minst underbygger man kollektivtilbudet ut mot passasjerene som det har blitt milliarder av kroner å bygge opp.
Rødt har uttalt seg mange ganger at hovedansvaret for drift, vedlikehold og planlegging av kollektivtrafikken bør ligge hos Sporveien, ikke Ruter. Dagens situasjon på Helsfyr, er en av veldig mange situasjoner de siste årene som beviser akkurat hvorfor.
Vi er glade for at Ruter nå blir kalt inn på teppet. Men nå er det på tide at det øverste politisk ansvarlige for busskaoset, samferdselsbyråd Sirin Stav (MDG), tar de nødvendige grepene og gir Sporveien ansvaret for avvikshåndtering og planlegging av kollektivtrafikken i fremtiden.
Ruter har vist sin manglende evne til disse oppgavene, og nå må byrådet ta grep før liv går tapt!