En vintersyklist i Gyldenløvesgate på Frogner.

– Sykkelfelter i Gyldenløves gate er et hån mot beboerne her

Bymiljøetaten ønsker et sentrum med unge, friske mennesker uten barn som jobber sentralt. Folk som har penger til å bestille transport hjem hvis de handler mye og som leier bil når de skal på langtur.

Publisert

Det er ikke behov for sykkelsti i Gyldenløves gate. Gaten har fartsdumper, preges av lite trafikk og det er en bred gate med brede fortau der. Syklister fra Ullern, Slemdal og Heggeli i full fart nedover gaten vil bli en mye større risiko for skolebarn enn biler som kjører langsomt.

Gaten er lang og flat, og syklister får stor fart. Det er lite sykkelkultur i Norge, og de er ikke kjent for å ta hensyn til hverken skolebarn eller andre gående. Det er derfor økt risiko for stygge ulykker.

Beboere fratas retten til å ha bil

Planen fra bymiljøetaten er en hån mot beboerne. Gaten preges av beboere i alle faser av livet, inkludert barnefamilier og eldre som til tider har bruk for bil. Samtidig viser statistikk over sentrumsområder, som Frogner, at beboerne både går, tar kollektivt og sykler mer enn alle andre steder i landet, samt kjører minst bil til daglig.

Oslo er dessuten i verdenstoppen med elbiler. Men alt dette betyr ikke at beboere skal fratas retten til å ha bil ved behov når man bor sentralt.

Slik ser forslaget fra Bymiljøetaten ut, med opphøyde sykkelfelt på begge sider av Gyldenløves gate. Illustrasjon: Bymiljøetaten

Ikke beboervennlig

Hvis bymiljøetaten lager sykkelsti i Gyldenløves gate vil resultatet blant annet bli at:

  • Bygårder bruker grøntarealer til parkeringsområder
  • Barnefamilier drives ut av byen fordi de ikke får kjørt barn til fritidsaktiviteter. Mange driver svært økonomisk, og foreldre bytter på å kjøre opptil fire barn til og fra aktiviteter. Når opp mot 200 ekstra parkeringsplasser fjernes, blir det vanskelig for foreldre å håndtere. For ikke å snakke om det å kjøre rundt en time om kvelden for å finne en plass.
  • Eldre som har bruk for bil og beboere som trenger bil i sitt yrke, får store problemer.
  • Næringsliv/butikker flytter ut av byen. MDG og bymiljøetatens sykkelprosjekt er positivt for kjøpesentrene til Olav Thon som ligger utenfor byen og svært negativt for lokale butikker.
  • Det blir en øde og tom gate hele vinteren og alle kvelder. Vintersyklister er en bitte liten gruppe mennesker, og det er få blant dem som er barnefamilier, eldre og uføre.

LES OGSÅ: Frogner-beboere taper parkeringskamp

MDG og bymiljøetaten ønsker altså et sentrum med unge, friske mennesker uten barn som jobber sentralt, har penger til å bestille transport hjem hvis de handler mye eller stort og som leier bil når de skal på langtur. Det er ikke beboervennlig.

Powered by Labrador CMS