DEBATT
MDGs løsninger er svindyre røde sykkelfelter, gratis vegetarmat på skolene, gigantinnkjøp av elektriske busser, mener Maria Zähler. Her er MDGs partileder og byutviklingsbyråd Arild Hermstad, under partiets landsmøte i mai.
Foto: Javad Parsa / NTB
– Nei, alt er ikke bare fryd og gammen i MDG-styrte Oslo
Hva er grunnet til at så mange velgere vender MDG ryggen? Vel, hvis det er én ting som har preget Oslo-politikken de siste årene så er det kostnadsoverskridelser. Og det er ikke snakk om noen millioner her og der, men om flere titalls milliarder som har forsvunnet.
12. mai kunne Dagsavisen presentere noen oppsiktsvekkende fakta
på lederplass. Vi får nemlig vite om MDG at:
«Satsingen på syklister og fotgjengere på bekostning av bil har
vært svært vellykket. Oslo har faktisk klart å kutte noe i utslippene.
Selv om partiet sliter med synligheten i den nasjonale politikken, må MDGs
periode som byrådsparti i Oslo oppsummeres i ett ord: Suksess.»
Det kan tenkes dette er en gjengs oppfatning i Dagsavisens
redaksjon, men blant den jevne borger later det til at oppfatningen er en annen.
Så har også MDGs oppslutning
falt kraftig og en tredjedel av velgere har forsvunnet siden forrige valg, og
ved stortingsvalget i 2021 klarte partiet ikke engang å karre seg over
sperregrensen nasjonalt.
Har tapt milliarder
Så hva kan grunnet være
til at så mange velgere vender MDG ryggen? Vel, hvis det er én ting som
har preget Oslo-politikken de siste årene så er det kostnadsoverskridelser. Og det er ikke snakk om noen
millioner her og der, men om flere titalls milliarder som har forsvunnet uten
noen egentlig god grunn.
Aller verst er Fornebubanen og Oslos reservevannforsyning som
begge har vært styrt av MDGs
byråder. Og begge har tapt
mange milliarder. Så mange at det er vanskelig å få skikkelig oversikt over
tapene. Pengene renner ut og Oslos befolkning må trolig leve med en svær skatte- og
avgiftsregning i flere tiår
fremover.
Forfallet øker
Ikke ser byens infrastruktur ut til å bli tatt så veldig godt
vare på heller. Veiene er i forfall med store hull som ikke tettes.
Skolebehovsplanen avslører 76
skoler med vesentlige vedlikeholdsbehov og helsehusene oser ikke akkurat av
kvalitet og fornøyde brukere.
Alt dette er alvorlig da veier, skole og helse er blant de
viktigste offentlige godene vi har. Slikt bør være i orden før kommunen bruker penger på alt
mulig annet. I Oslo øker
forfallet, eller «vedlikeholdsetterslepet», som det heter på byråkratnorsk.
Svindyre sykkelfelter
MDGs løsninger er svindyre røde sykkelfelter, gratis vegetarmat
på skolene, gigantinnkjøp av
elektriske busser, dyre trikkeløsninger
samt stenging av fullt brukbare veier med stygge blomsterkasser, og de gir
tilskudd til ting som produksjon av sopp i kaffegrut.
Alt dette blir dyrt, upraktisk og lite relevant i forhold til
innbyggernes behov. Ikke engang kollektivtransporten får man dreis på, og
buss for T-bane begynner å bli en irriterende uvane på byens østlige T-banelinjer.
Man får det man stemmer på
Snart er det valg og valg er alvor. Vi i FrP presenterer en
alternativ politikk til den som føres
i Oslo. Vi vil bruke penger på infrastruktur og nødvendige tilbud til borgerne, ikke på
prestisjeprosjekter og unødig
administrasjon. Og i motsetning til MDG ønsker vi at folk skal bruke
kollektivtrafikk, fordi kollektivtrafikken er bra, og ikke fordi det er umulig
eller veldig vanskelig å kjøre bil.
Om innbyggerne liker dette, kan de trygt stemme på oss. I motsatt
fall kan de stemme MDG, men da nytter det ikke å klage i etterkant. Man får det man stemmer på.