Mest lest
Her kan du melde deg på VårtOslo sitt nyhetsbrev.
Vennligst fyllt ut skjemaet på denne siden for å motta gratis nyhetsbrev fra oss.
DEBATT
De ansatte i kollektivtrafikken derimot, kan ikke samles på samme måte. For administrasjonsselskapet Ruter har bestilt avganger i kollektivtrafikken stort sett hele døgnet.
Selv ikke julekvelden er fredet, da skal det også kjøres buss, trikk og bane. Snekker Andersen må bare vente.
Dermed er det helt umulig for de ansatte i kollektivtrafikken å gjennomføre tilsvarende sosiale arrangement etter et par års tid med koronarelaterte tiltak. Bussførere, trikkeførere, t-baneførere, verkstedfolk, vaskere og annet støttepersonell går jo jobb med varierende grad av sperremateriell for å sikre folkehelsa.
Byrådsleder Raymond Johansen fjernet sperrebåndet på en av Nobinas rutebusser 27. september og ropte at det hele var over (jeg tror ordene «fy søren» var i bruk). Men han dukket ikke opp da sperringene skulle monteres igjen for et par uker siden.
Vi som gjør jobben, altså de ansatte i kollektivselskapene Sporveien og Unibuss, Nobina, Norgesbuss, Vy Buss og andre lar oss verken stoppe av snø, regn, varme eller nattens dysterhet, for å bruke et kjent postverks egne ord om egne ansatte. Eller omikron.
En kuvertpris på par tusen kroner må vi uansett drømme om. Hos min arbeidsgiver, Unibuss, koster automatkaffen sju kroner, og en krone mer i kantina. Dersom den er åpen.
Den viktigste årsaken til at Ruter kan gjennomføre sine arrangement er at de finansierer sin drift med en stø hånd som øser penger direkte opp fra kommunekassa.
Busselskapene derimot, er på anbud. Det vil si at de som får oppdraget, gjør jobben for minst mulig penger. Taperne er de som gjør jobben.
Folkehelseinstituttet forteller at bussførerne er mer smitteutsatte enn både sykepleiere, lærere og barnehageansatte. Men førerne får verken en ekstra friuke, et friminutt, sjokolade eller en kopp kaffe uten egenandel. Eller et sosialt arrangement.
Så hvor mange bussavganger spiste og drakk de Ruter-ansatte opp i oktober? Vel, på sentrumslinjene rekker en fører i 100 prosent stilling vel fem turer per gjennomsnittsskift, det vil si ti avganger, fem dager i uka 47 uker i året, Det skulle bli ca 2350 avganger færre kjørt det. Bon Appétit Ruter!