DEBATT

Raymond Johansen var på plass hos bussjåfør Usama Nuredini da sperrebåndene skulle fjernes, men viste seg ikke da de ble satt opp igjen.
Raymond Johansen var på plass hos bussjåfør Usama Nuredini da sperrebåndene skulle fjernes, men viste seg ikke da de ble satt opp igjen.

Bon Appétit Ruter! Hvor mange bussavganger spiste og drakk dere opp i oktober?

At et par hundre ansatte i Ruter klarte å spise og drikke opp en hel bussførerlønn før klokka ti en oktoberkveld på Bogstad Gård forteller mest om lønnsnivået i bussbransjen.

Publisert

De ansatte i kollektivtrafikken derimot, kan ikke samles på samme måte. For administrasjonsselskapet Ruter har bestilt avganger i kollektivtrafikken stort sett hele døgnet.

Selv ikke julekvelden er fredet, da skal det også kjøres buss, trikk og bane. Snekker Andersen må bare vente.

Slik er det i kollektivtrafikken

Dermed er det helt umulig for de ansatte i kollektivtrafikken å gjennomføre tilsvarende sosiale arrangement etter et par års tid med koronarelaterte tiltak. Bussførere, trikkeførere, t-baneførere, verkstedfolk, vaskere og annet støttepersonell går jo jobb med varierende grad av sperremateriell for å sikre folkehelsa.

Byrådsleder Raymond Johansen fjernet sperrebåndet på en av Nobinas rutebusser 27. september og ropte at det hele var over (jeg tror ordene «fy søren» var i bruk). Men han dukket ikke opp da sperringene skulle monteres igjen for et par uker siden.

Øser penger fra kommunekassa

Vi som gjør jobben, altså de ansatte i kollektivselskapene Sporveien og Unibuss, Nobina, Norgesbuss, Vy Buss og andre lar oss verken stoppe av snø, regn, varme eller nattens dysterhet, for å bruke et kjent postverks egne ord om egne ansatte. Eller omikron.

En kuvertpris på par tusen kroner må vi uansett drømme om. Hos min arbeidsgiver, Unibuss, koster automatkaffen sju kroner, og en krone mer i kantina. Dersom den er åpen.

Den viktigste årsaken til at Ruter kan gjennomføre sine arrangement er at de finansierer sin drift med en stø hånd som øser penger direkte opp fra kommunekassa.

Busselskapene derimot, er på anbud. Det vil si at de som får oppdraget, gjør jobben for minst mulig penger. Taperne er de som gjør jobben.

Bon Appétit Ruter!

Folkehelseinstituttet forteller at bussførerne er mer smitteutsatte enn både sykepleiere, lærere og barnehageansatte. Men førerne får verken en ekstra friuke, et friminutt, sjokolade eller en kopp kaffe uten egenandel. Eller et sosialt arrangement.

Så hvor mange bussavganger spiste og drakk de Ruter-ansatte opp i oktober? Vel, på sentrumslinjene rekker en fører i 100 prosent stilling vel fem turer per gjennomsnittsskift, det vil si ti avganger, fem dager i uka 47 uker i året, Det skulle bli ca 2350 avganger færre kjørt det. Bon Appétit Ruter!

Powered by Labrador CMS