DEBATT
Voi-sjef Christina Moe Gjerde mener Oslo kommune må tillate flere elsparkesykler.
Foto: Voi
– En ny forskrift for elsparkesykler må på plass. Tusenvis av brukere hindres
Mikromobiliteten i Oslo hindres av altfor lav tilgjengelighet. I rushtiden ser vi at halvparten av de som leter etter en elsparkesykkel ikke finner en tilgjengelig elsparkesykkel i nærheten.
Mandag 1. april markerer starten på den sjette sesongen med
utleie av elsparkesykler i Oslo, og forhåpentligvis den siste med dagens regler.
Da byrådet la frem Hammersborgerklæringen i oktober i fjor
var det første gang elsparkesykler og mikromobilitet ble omtalt i noen politisk
plattform. Og byråd for miljø og samferdsel, Marit Vea, har i Nettavisen hintet
om at forskriftsendringer er på vei.
I erklæringen står det at byrådet vil integrere
elsparkesyklene og annen delingsmobilitet i kollektivtilbudet og utvide
ordningen til de ytre bydelene.
Det er en ambisjon vi deler, men som vi allerede nå kan si
at ikke er oppnåelig med dagens rigide antallsbegrensning på elsparkesykler.
Hvis Oslo derimot klarer å lage en helhetlig mobilitetsplan som inkluderer alle
former for transport, vil man virkelig ta på seg ledertrøyen i Europa.
Bør styres av etterspørselen
Mikromobiliteten i Oslo hindres av altfor lav
tilgjengelighet. I rushtiden ser vi at halvparten av de som leter etter en
elsparkesykkel ikke finner en tilgjengelig Voi i nærheten. Tusenvis av reisende
som bruker elsparkesykkel til T-banen, til busstoppet eller fra dør til dør får
ikke muligheten.
Derfor mener vi at antallet elsparkesykler i gatene må være
styrt av faktisk etterspørsel. Markedet kan på den måten gi seg selv muligheten
til å justere antallet opp og ned i takt med reisemønstre, rushtid og
uforutsette hendelser.
I fjor stengte to av T-banens østgående linjer, og mange
valgte elsparkesykkel i stedet. I år stenger Hammersborgtunnelen og mange vil
heller ta en Voi. Slike endringer klarer aldri en statisk forskrift å hensynta.
En tryggere by
Elsparkesykler er teknologiske prøvekaniner i byene. Våre
data kan brukes til å gjøre trafikken tryggere for alle. Vi har millioner av
datapunkter som viser når, hvor og hvordan elsparkesyklene brukes.
Når vi ser et område hvor bruk på fortau forekommer mer
hyppig enn andre steder, så kan det være en indikasjon på at området trenger
mer og bedre infrastruktur. Og vi kan tilpasse teknologien deretter.
Markedet har modnet
Den sjette elsparkesykkelsesongen i Oslo står for tur.
Elsparkesyklene har gått fra å være et nytt og spennende leketøy til et
kjøretøy det er et ønske at skal være en del av byens transportsystem.
Markedet har modnet, teknologien blir stadig bedre, og
brukerne mer erfarne. Det må gjenspeiles i en ny forskrift for elsparkesykler,
og den må på plass til neste sesong om byrådet skal klare å nå sine ambisjoner
for mikromobiliteten.