— De av oss som fortsatt er i full jobb, men har hjemmekontor, kan bidra til at Ruter overlever ved å fornye månedskortet, mener Eirik Lae Solberg (H).
Foto: Stian Lysberg Solum / NTB scanpix
Høyre-topper i Oslo oppfordrer til månedskortdugnad
Forny månedskortet ditt i april til tross for hjemmekontor og mindre reising, oppfordrer Høyre-politikere i Oslo. De frykter for kollektivtilbudet.
— De siste 15 årene er det bygget opp et fantastisk kollektivtilbud, som innbyggerne har stor glede av og som et bredt politisk flertall har stått bak, sier Oslo Høyres nestleder, Eirik Lae Solberg, til Aftenposten.
— Nå er vi i en situasjon hvor Ruter taper mer enn 350 millioner kroner i måneden, som setter det hele i fare, sier Solberg.
Han får støtte av Høyres samferdselspolitiske talsperson i bystyret, Nicolai Øyen Langfeldt.
— De av oss som fortsatt er i full jobb, men har hjemmekontor, kan bidra til at Ruter overlever ved å fornye månedskortet, sier de to Høyre-politikerne til avisen.
"Krigskasse" på to milliarder snart tom
Ruter drifter all kollektivtransport gjennom en fordeling av billettinntekter og offentlige tilskudd, som igjen betales til operativselskaper som Sporveien og ulike buss- og fergeselskaper.
Ruter har budsjettert med omlag 400 millioner kroner i månedlige billettinntekter i 2020. De inntektene er nå redusert med 74 prosent de siste ukene.
Den ekstreme og dramatiske reduksjonen i billettinntekter ble tema da Oslo bystyres finanspolitikere fikk en redegjørelse for kommunens økonomiske situasjon under et videomøte for en drøy uke siden.
Ut fra regnskap og årsrapport for 2018 går det frem at kollektivselskapet hadde en egenkapital på 800 millioner kroner. I tillegg hadde Ruter omløpsmidler for 2,3 milliarder kroner.
Omløpsmidler kan være en god kilde til likviditet. Dette er fordi de raskt kan gjøres om til kontanter, i motsetning til for eksempel en tomt eller en stor produksjonsmaskin.
— Dårligere tilbud til passasjerene
Men Ruters "krigskasse" på over to milliarder kroner tappes raskt dersom de strenge tiltakene under koronapandemien opprettholdes, og antallet reisende forblir lavt. Når pengene tar slutt, rammer det igjen de ulike selskapene som faktisk eier og kjører busser, trikker, T-bane og ferger.
Situasjonen bekymrer NHO Transport, som organiserer Sporveien, Unibuss og de andre selskapene som lever av å selge kollektivtjenester til Ruter.
— For passasjerene kan det bety et dårligere tilbud. For eksempel vil bussruter med få passasjerer kunne bli lagt ned og populære avganger kan bli redusert, sier administrerende direktør John H. Stordrange i NHO Transport til VårtOslo.