Voi vil ikke nattestenge: — Dette løses gjennom en promillegrense, økt politikontroll og en bedre dialog mellom kommunale myndigheter, utleieaktører og ikke minst brukere, sier Voi-sjef Christina Moe Gjerde.
Voi vil ikke nattestenge: — Dette løses gjennom en promillegrense, økt politikontroll og en bedre dialog mellom kommunale myndigheter, utleieaktører og ikke minst brukere, sier Voi-sjef Christina Moe Gjerde.

Voi følger ikke konkurrenten Ryde: Stenger ikke elsparkesykler nattestid i helgene

Elsparkesykkelselskapet Ryde nattestenger sine elsparkesykler i Oslo i helgene. Konkurrenten Voi vil ikke følge etter, men innfører enkelte tiltak. Blant annet senkes farten med 5 km/t på Voi-elsparkesykler.

Publisert

Hittil i år er det registrert 856 skader med elsparkesykkel i Oslo. 57 prosent av ulykkene skjedde mellom klokken 23 og 5.

Over halvparten av dem som ble skadd på elsparkesykkel i hovedstaden i helgen, var alkoholpåvirket.

Ryde-topp: — Vi ønsker minst mulig skader

Ved skadelegevakten har legene regnet seg fram til at man kan unngå mellom 300 og 400 skader i sommer dersom elsparkesyklene fra og med i dag hadde blitt låst mellom klokken 23 og klokken 5.

Tirsdag kveld opplyste elsparkesykkelselskapet Ryde at de nattestenger sine elsparkesykler i Oslo i helgene.

Ryde ønsker selvsagt minst mulig skader og har derfor innført strakstiltak etter oppfordring fra legevakten, sier Rydes styreleder Eivind Saga i en pressemelding.

Nå innfører den norske elsparkesykkelutleieren midlertidig nattestengt for sine elsparkesykler i Oslo i helgene, og Saga forventer at de andre aktørene følger etter.

Voi vil sette ned fart med 5 km/t

Men konkurrenten Voi sier de ikke vil følge etter. Likevel innfører Voi enkelte tiltak for å hindre at berusede folk skader seg på elsparkesyklene. De mener ulykkestallene kan reduseres drastisk ved bedre utnyttelse av innovativ teknologi.

Det ene Voi-tiltaket er å redusere hastigheten fra 20 til 15 kilometer i timen fra klokken 23 til 4 på natten. Elsparkesyklene skal også gjøres utilgjengelige i de mest utsatte bar- og utelivsområdene i sentrum.

Samtidig vil utleieaktøren kreve at brukere gjennomfører en reaksjonstest i appen før de får åpnet elsparkesyklene for bruk.

— Kjøring i fylla er helt klart en utfordring. Dette løses gjennom en promillegrense, økt politikontroll og en bedre dialog mellom kommunale myndigheter, utleieaktører og ikke minst brukere. Kommunen bør utfordre bransjen på å finne løsninger gjennom en anbudskonkurranse, sier Christina Moe Gjerde, norgessjef i Voi.

— Prinsipielt feil

Ryde ber også samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) om innføring av en promillegrense på elsparkesykkel snarest mulig. Selskapet tror en promillegrense vil ha betydelig effekt, ettersom man da også vil miste sertifikatet til å kjøre bil og motorsykkel.

— Elsparkesyklene har blitt en viktig del av folks hverdagstransport, og nesten alle disse utføres ansvarlig og uten skader. Det er den uansvarlige bruken som promillekjøring vi må få slutt på, og vi ønsker å jobbe tett sammen med myndighetene for å løse dette. Det viktigste steget er en promillegrense, sier Saga.

Voi sier i en pressemelding at de mener det er prinsipielt feil å forby elsparkesyklene om natten, da majoriteten av brukerne er edrue når de kjører.

— Oslo kommune burde gå i dialog med bransjen og stille større krav til teknologiske løsninger, sier Moe Gjerde.

Powered by Labrador CMS