Her presenteres tirsdagens oppdaterte statistikk over behandlede skader som følge av bruk av elsparkesykler i Oslo. Fra venstre: Overlegene Henrik Siverts, skadelegevakta, og Tina Gaarder og Pål Aksel Næss fra Ullevål sykehus.

Oslo-leger vil ha låste elsparkesykler om natta

Byrådet bør ta grep og stenge for utleie av elsparkesykkel i Oslo nattetid, mener leger ved Oslo skadelegevakt. – Det bør skje i dag. Ingen enkeltaktivitet gjør per nå så mye skade som elsparkesykler. I juni ble 14 personer skadd – i døgnet.

Publisert

Ved skadelegevakten har legene regnet seg fram til at man kan unngå mellom 300 og 400 skader i sommer dersom elsparkesyklene fra og med i dag hadde blitt låst mellom klokken 23 og klokken 5.

– Det bør skje i dag. Forrige helg var det 33 som skadd seg mellom klokken 23 og 5. Flere var alvorlige skader. Det haster, for det er så meningsløst det her, sier Siverts til NTB.

Dramatisk økning

På en pressekonferanse tirsdag la Siverts sammen med overlegene Tina Gaarder og Pål Aksel Næss ved Oslo universitetssykehus (OUS) fram statistikk som viser en dramatisk økning av antall skader på elsparkesykler.

I juni i fjor ble 6,2 personer skadd hver dag, i år er tallet 14 personer.

Tallene viser også at 55 prosent av dem som ble skadd på elsparkesykkel i Oslo i helgen, var alkoholpåvirket. Flere av de skadde har en promille fra 1,5 til 3.

I tillegg til nattestenging anbefaler legene at det innføres promillegrense for bruk av elsparkesykkel.

Elsparkesykler parkert på fortau og i veien i Oslo. Foto: Terje Pedersen / NTB

Må ha flere på jobb

Skadelegevakten må styrke bemanningen i helgene, både på dagtid og på natten, for å behandle elsparkesykkelskader, ifølge Siverts.

Hittil i år er det registrert 856 skader med elsparkesykkel. 57 prosent av ulykkene skjedde klokken 23 og klokken 5.

Nesten én av tre skader som skadelegevakten tar hånd om mellom midnatt og klokken 5, 30 prosent, skyldes uhell på elsparkesykkel.

Blant skadene er brudd på hodeskallen og andre bruddskader. Flere av hodeskadene er alvorlige skader, og flere har vært på rehabilitering på Sunnaas, ifølge legene.

– Av de 33 som ble skadd forrige helg, kommer 5–6 til å få varige mén, sier Siverts.

Kraftig økning i juni

I juni måned var det 421 skader med elsparkesykkel. For første gang var det flere elsparkesykkelskader enn med sykkel.

Det er opp fra 188 skader samme måned i fjor.

En del av grunnen til den kraftige økningen fra mai til juni er gjenåpningen og økt skjenking, mener legene.

Gjennomsnittsalderen for skadde i juni var 27 år, mens snittalderen siden april 2019 var 30 år. 17 prosent av dem som skader seg, er under 18 år.

I 2020 var det 1.331 skadde i elsparkesykkelulykker, mot 764 i 2019.

– Det haster

Byrådet i Oslo har sendt en forskrift om elsparkesykler på høring, og høringsfristen gikk ut søndag i forrige uke.

Etter planen skal en forskrift og avtale med aktørene være klar i månedsskiftet august-september, ifølge Aftenposten.

Det er for sent, mener overlegene.

– Det haster, sier Siverts, som ikke har noen tro på at utleieselskapene selv vil ta grep.

– Men hvis de vil, kan de gjøre det nå, sier han.

Ønsker å begrense

I Oslo har åtte selskaper plassert ut om lag 25.000 elsparkesykler i sommer. Byrådet ønsker å begrense antallet til 8.000, men forslaget har fått blandet mottakelse.

I slutten av juni fikk kommunene og politiet mulighet til å ilegge parkeringsgebyr på 900 kroner dersom man bryter skiltede parkeringsforbud for elsparkesykler.

Siden april har over 1.600 elsparkesykler blitt tauet inn, opplyser bymiljøetaten i Oslo.

Powered by Labrador CMS