Kort forklart betyr det nye signalsystemet at i stedet for at et tog må vente på grønt signal, kan avgangene kjøres tettere og hyppigere.
Kort forklart betyr det nye signalsystemet at i stedet for at et tog må vente på grønt signal, kan avgangene kjøres tettere og hyppigere.

T-banen får hyppigere avganger og bedre flyt: Sporveien kjøper nytt signalsystem til 5,4 milliarder

— Vi revolusjonerer T-banen, sier konsernsjef Cato Hellesjø om det nye signalsystemet Sporveien kjøper til 5,4 milliarder kroner. Systemet fra tyske Siemens skal gi bedre flyt med tettere og hyppigere T-baneavganger.

Publisert

Selv om færre passasjerer og lavere inntekter under korona skaper hodebry for både Ruter og Sporveien, investeres det tungt i Oslos skinnegående kollektivtrafikk.

Over nyttår skal de første nye trikkene endelig kjøre med passasjerer, utbygging av Fornebubanen fra Majorstua er i gang og i dag kom nyheten om at T-banen får et helt nytt signalsystem.

— Vi revolusjonerer T-banen

— Med denne investeringen legger vi til rette for fremtidens T-bane, sier konsernsjef Cato Hellesjø Sporveien.

Signalsystemet kalles CBTC, Communications Based Train Control, som betyr at signalene for T-banene blir digitalisert og styres via 5G på mobilnettet.

Kort forklart betyr det at i stedet for at et tog må vente på grønt signal, så kan avgangene kjøres tettere. Det betyr igjen mulighet for flere og hyppigere T-baneavganger.

Slik ser det ut fra T-baneførerens plass i MX3000 som er bygget av Siemens. Nå skal det tyske storkonsernet også levere nytt signalsystem til Sporveien.
Slik ser det ut fra T-baneførerens plass i MX3000 som er bygget av Siemens. Nå skal det tyske storkonsernet også levere nytt signalsystem til Sporveien.

— Med CBTC-teknologien revolusjonerer vi T-banen i Oslo og får et moderne digitalt system for halvautomatisk togstyring, med høyere kapasitet og bedre trafikkflyt, sier Hellesjø.

— T-banen er ryggraden i Oslos kollektivsystem

Pengene som brukes på signalsystemet, 5,4 milliarder kroner, ble vedtatt av bystyret i 2019.

De siste 15 årene har det vært tverrpolitisk enighet blant oslopolitikerne, med et solid bystyreflertall bak satsing på nye trikker, utbygging av Fornebubanen og nå et moderne signalsystem for T-banen.

— Dette er den største fornyelsen på T-banen i Oslo. I tillegg til at T-banen nå får høyere kapasitet og bedre styring av trafikken i hele T-banenettet, er investeringen også en forutsetning for andre store kollektivsatsinger, som Fornebubanen, nye Majorstuen T-baneknutepunkt og nye T-banetog, sier byrådsleder Raymond Johansen (Ap).

— Sporveien bygger nå fremtidens T-bane, og det er avgjørende for både folk og klima i framtidas Oslo, sier Johansen i en pressemelding.

— For å nå Oslos ambisiøse klimamål må vi styrke kollektivtilbudet, og T-banen er selve ryggraden i transportsystemet. I et normalår gjennomføres det nær 120 millioner klimavennlige reiser med T-banen, legger miljøbyråd Sirin Hellvin Stav (MDG) til.

— Mer enerigeffektiv kjøring av T-banen

Det er storkonsernet Siemens som skal levere det nye signalsystemet CBTC til T-banen og Sporveien. Det tyske selskapet kjenner Sporveien godt ettersom det er Siemens som også har bygget Oslos nyeste T-banetog MX3000.

Konsernsjef Cato Hellesjø og Sporveien kjøper det nye signalsystemet fra tyske Siemens, som også har bygget Oslos nyeste T-banevogner.
Konsernsjef Cato Hellesjø og Sporveien kjøper det nye signalsystemet fra tyske Siemens, som også har bygget Oslos nyeste T-banevogner.

Nylig inngikk Siemens også en lignende CBTC-kontrakt for lyntog mellom Johor Bahru i Malaysia og Woodlands i Singapore. På denne strekningen skal det fraktes 10.000 passasjerer i begge retninger hver time.

Avtalen Sporveien nå inngår med Siemens omfatter design, utvikling og installasjon av det nye systemet på hele T-banenettet, inkludert Fornebubanen. I tillegg inngår 25 års vedlikehold av systemtet i storkontrakten.

— Den nye teknologien gjør det mulig å kjøre flere og mer presise avganger på samme infrastruktur. Med halvautomatisk kjøring oppnår vi samtidig jevnere kjøring, og dermed mer energieffektiv drift av T-banen, sier konserndirektør for infrastruktur og prosjekter i Sporveien, Per Magne Mathisen.

Powered by Labrador CMS