Mest lest
Her kan du melde deg på VårtOslo sitt nyhetsbrev.
Vennligst fyllt ut skjemaet på denne siden for å motta gratis nyhetsbrev fra oss.
Sporveiens nye trikker er utprøvd i en rekke andre europeiske byer og skulle egentlig ikke by på noen problemer.
Men slik har det ikke helt gått i testperioden der tre trikker er kjørt på Oslos trikkeskinner.
— Det går ikke helt som planlagt. Vi har fått tre av de nye trikkene til byen, og det er veldig mye som er løst i forbindelse med dem, sier administrende direktør Cato Hellesjø i Sporveien.
— Men vi har utfordringer i de nye trikkenes møter med noen av de eldste sporene i Oslo. Det er vi iløpet av dette året kartlagt. Og vi er egentlig klare nå til å kjøre en begrenset strekning, sier Hellesjø.
Svarene fra Sporveis-sjefen kom i et møte med bystyrets miljø- og samferdselsutvalg. Oslos politikere står samlet bak en gigantisk trikkesatsing til ni milliarder kroner.
Innkjøp av 87 nye trikker var noe av det siste det forrige, borgerlige byrådet sto bak. Og er blitt videreført av det rødgrønne byrådet.
I bystyret er det derfor tverrpolitisk enighet om trikkesatsingen. Og bystyrets samferdsels- og miljøpolitikere ville naturlig nok vite hvordan det går med de tre trikkene som allerde er kommet til Oslo.
— Vår ambisjon med det tre trikkene som skal ut i test, som vi jobber knallhardt for, er å starte å kjøre med passasjerer i januar. Så er planen å kjøre gjennom vinteren, deretter trykker vi på knappen for å få produsert de resterende trikkene, svarte Cato Hellesjø.
Mange i Oslo husker fortsatt alt rabalderet med kjøpet av de såkalte Italia-trikkene, SL-95, på midten av 1990-tallet.
Trikkene var så tunge at de ødela gatelegemet og de bråkte mye. I 2013 og 2014 ble det også oppdaget sprekkdannelser i Italia-trikkene, og de måtte gjennom flere oppgraderinger. I tillegg var SL-95 høye og vanskelige å bruke for både folk med bevegelseshemming eller med for eksempel barnevogn.
De nye trikkene, Urbos 100, veier totalt 42,7 tonn. Dette er betydelig lavere enn SL-95. De spanske trikkene skal også være universelt utformet og lettere tilgjengelig for bevegelseshemmede.
Men Sporveien har havnet litt på etterskudd med å sette de tre første i passasjertrafikk. Nå lover Sporveien altså at oslofolk skal kunne reise med tre av de nye trikkene fra januar.
— Selv om vi har mistet litt tid nå, så er fortsatt vår ambisjon at alle nye trikker skal være på plass og levert innen det som var planen, og det er utgangen av 2024, sier Cato Hellesjø.
Til sammen har Oslo og Sporveien bestilt 87 Urbos-trikker fra det spanske selskapet CAF, Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles SA.
De spanske trikkene er allerede i drift i Edinburgh, Freiburg, Budapest og Birmingham. Sporveien har mulighet til å kjøpe ytterligere 60 Urbos-trikker dersom det blir behov.
Og administrerende direktør Cato Hellesjø er offensiv. Han har tro på økt passasjervekst med nye og bedre trikker.
— I 2003 var det 30 millioner passasjerer på trikken, i 2019 var det over 50 millioner reisende med trikk i Oslo. På det samme antallet trikker, påpeker Sporveis-sjefen.
— Vi står foran en enorm satsing på trikk i Oslo. Satsingen er på ni milliarder kroner. Ny infrastruktur er ferdig og lagt. De første tre av de nye trikkene er på plass. Slik vil vi fornye og forbedre tilbudet til de reisende, sier han.
— Vi har ambisjon om å øke antallet reisende med trikken. Fra noen-og-femti millioner reisende i året til opp mot 100 millioner trikkepassasjerer i Oslo i 2030, sier Cato Hellesjø.