De første bildene av de nye trikkene til Oslo, SL 18. Vinteren 2020-2021 kommer de nye trikkene til hovedstaden. Nå er en 18 meter lang prototype ferdig produsert i Spania. Foto: Ina Helen Østby / Sporveien / NTB scanpix

Slik ser Oslos nye trikker ut innvendig

Tirsdag ble prototypen av de nye trikkene, som skal rulles inn i hovedstaden om halvannet år, presentert.

Vinteren 2020–21 får Oslo de nye trikkene, som skal kunne frakte 100 millioner passasjerer i året.

— De som reiser med de nye trikkene, vil oppleve en stor oppgradering sammenlignet med trikketilbudet i dag, sier prosjektsjef Bjørn Bjune i Sporveien Trikken i en pressemelding.

Oslos nye trikker er 34,16 meter lange, 2,65 meter brede og vil få seks dører, mot dagens fire. Foto: Ina Helen Østby / Sporveien / NTB scanpix

Oslo får flere trikker enn i dag

Prototypen er tilnærmet lik de 87 nye trikkene som er bestilt fra spanske CAF, men er noe kortere. I dag har Sporveien totalt 71 trikker.

Trikkene som er bestilt til Oslo er en velutprøvd trikketype som allerede er tatt i bruk i store byer over hele verden. Foto: Ina Helen Østby / Sporveien / NTB scanpix

Hver av de nye trikkene har en kapasitet på 220 passasjerer. I dag reiser 50 millioner mennesker med trikken hvert år, mens man med flere og større trikker vil kunne frakte 100 millioner mennesker.

De nye trikkene kommer også med lavt gulv, som skal gjøre av- og påstigning enklere, spesielt for dem med rullestol eller barnevogn. De er 34,16 meter lange, 2,65 meter brede og vil få seks dører, mot dagens fire.

Lavgulvtrikker

Trikkene som er bestilt til Oslo er en velutprøvd trikketype som allerede er tatt i bruk i store byer over hele verden. Imidlertid er det nå gjort noen tilpasninger til Oslos forhold.

Alle de 87 nye trikkene av typen Urbos fra spanske CAF har lavgulv. Det gjør det lett for alle å komme seg inn og ut av trikken. Foto: Ina Helen Østby / Sporveien / NTB scanpix

— Uten all innsikt vi har fått fra ulike typer reisende og de ansatte på trikken hadde vi ikke fått like gode løsninger slik at trikken blir tilgjengelig for alle, sier Christian Nordström, designansvarlig i Ruter og ansvarlig for brukermedvirkning i trikkeanskaffelsen.

De nye trikkene blir 100 prosent lavgulvtrikker med universell utforming og god plass som gir enkel av- og påstigning for alle reisende. Det betyr at dagens trapper og de trange trikkende snart er historie, noe som vil gjøre enklere å reise med trikken både med rullestoler og barnevogner.

Powered by Labrador CMS