DEBATT
– Gjennom ærlighet bygger vi tillit, og gjennom tillit kan vi skape bedre tjenester for samfunnet vårt, mener tidligere kommunikasjonsmedarbeider i bydel Søndre Nordstrand, Marius Pettersen.
Foto: Ihne Pedersen
– Er vi ærlige nok i offentlig sektor? Når noe går galt, bør vi ikke skjule det
– Det sjefen sa var ikke bare uærlig, det var også skadelig. Å skjule informasjon fra offentligheten svekker tilliten til våre tjenester. Hvorfor skulle vi ikke være åpne om det vi gjør?
Altfor ofte hørte jeg sjefen si ting som: ‘Jeg håper denne
rapporten ikke havner i hendene til en journalist. Vi kan ikke snakke om visse
aktiviteter – det er for kritisk.’
Jeg ser tilbake på min tid som kommunikasjonsrådgiver i bydel
Søndre Nordstrand og undrer: Hva var det egentlig jeg var med på? Dette
spørsmålet forfølger meg fortsatt.
– Vi kan ikke snakke om dette til noen
Det sjefen sa var ikke bare uærlig, det var også skadelig.
Å skjule informasjon fra offentligheten svekker tilliten til våre tjenester.
Hvorfor skulle vi ikke være åpne om det vi gjør?
Det var ikke første gangen dette skjedde. Rapporten
kommunikasjonssjefen siktet til, var Velferdsforskningsinstituttet NOVA sin
rapport: ‘Forebyggende tiltak mot ungdomskriminalitet i Oslo kommune -
Følgeforskning og evaluering’.
Rapporten fulgte bydelens kriminalitetsforebyggende team,
Innsats Ung, over flere år. En av forskerne bak rapporten gjennomførte
feltintervjuer med ansatte, og ett utsagn som kom fram, var spesielt
beskrivende fra en ansatt:
«A: Ja, men synes jo det
er enormt frustrerende å se på måten man stigmatiserer, måten man behandler de
elevene som har røyka på skolen, kjørt bil uten lappen og sånne ting, at man da
liksom skal stenge dem ute fra aktiviteter på grunn av det. Jeg syns mentaliteten
på skolen speiler hele bydelen egentlig (...) Jeg tenker at det nesten er litt
sånn strukturell diskriminering av den gruppa i denne bydelen. At det er en
motstand mot å jobbe med dem, ‘Ja, men de velger jo å være kriminelle’, liksom.
De blir omtalt som skikkelig kriminelle i stedet for å bli omtalt som unge
voksne i veldig sårbare situasjoner. (...) Det er jo lettere å bare mislike
dem. De vekker så mye vanskelige følelser inni disse hjelperne rundt som bare ‘nei,
jeg orker ikke». «Legg dine jævla følelser til siden her nå’, tenker jeg da.
Beklager, men det der provoserer meg så mye.»
Samme ansatt forteller videre:
«Jeg opplever, ikke bare i
teamet vårt, men i hele denne bydelen, at man liksom ikke skal prioritere de
som er skikkelig inni kriminalitet. Det er helt greit at vi skal ha fokus på
forebygging og at vi skal inn tidlig, det er jo viktig. Men samtidig føler jeg
at det blir en sånn ubalanse i det å ikke jobbe med den gruppa (...) Jeg synes
det er helt på bærtur med sånn fargeinndeling, altså at de sier at vi ikke skal
jobbe så mye med rødt nivå da, for eksempel. At det liksom skal være politiets
jobb. I min yrkesetikk som sosialarbeider blir det helt feil. Jeg må jo jobbe
med de som sliter.»
Er det ikke problematisk med slike holdninger som beskrives
ovenfor unge?
En ansatt beskrev også sin første periode i bydelen slik:
«Da vi kom inn, la vi
merke til at ingen i teamet skjønte noe av det med kulturell kompetanse. Jeg
var sjokkert da jeg startet. Jeg tenkte: 'Dere jobber i en så multikulturell
bydel og tar ikke inn det som er viktigst, nemlig kultur!'. Kultur er jo alt, og
de skjønte ikke det, at kultur faktisk er viktig. Jeg sa det aldri til dem,
fordi det ville vært litt pekefingeraktig, men i begynnelsen fikk jeg litt
'white savior'-vibber.»
Hvorfor skjuler vi sannheten?
For øvrig tar rapporten opp historikken til Innsats
Ung-teamet, med navneendringer, kutt i midler, omrokkering av ressurser og
ustabilitet. Rapporten gir inntrykk av et team som har vært svært dårlig
organisert av bydelens ledelse, men som likevel har hatt rikelig med
fagkompetanse og dyktige folk over tid, selv om det har blitt gitt utrykk for
manglende kulturell kompetanse.
Likevel har ansatte stusset over bydelens prioriteringer,
noe jeg godt kan forstå. Hvorfor skulle vi skjule denne historien? Og hvorfor
har ikke bydelen tatt grep for å ruste teamet tidligere?
En mer omsorgsfull tilnærming
Jeg fikk være med å håndtere en sak knyttet til en NAV-klient i media, som
jeg vil foretrekke å kalle innbygger. Innbyggeren hadde beskyldt bydelen for å
gjøre feil. I tilsvaret til avisen ønsket jeg å få inn at vi har forståelse for
innbyggerens situasjon.
Ledelsen ønsket ikke at dette skulle stå i svaret. Jeg hadde
håpet vi kunne være mer omsorgsfulle i tilnærmingen vår. Senere fikk vi beskjed
fra byrådsavdelingen om at vi nok hadde fulgt feil praksis ved kontoret.
Hvorfor kunne vi ikke vært mer ydmyke om det?
En annen sak gjaldt dårlige boforhold for en innbygger i
bydelen, som hadde utedo. Kommunikasjonssjefen mente dette var uverdige forhold
som vi måtte være forsiktige med å snakke om, slik at det ikke kom ut til
avisen.
Jeg skulle ønske sjefen heller hadde sagt: ‘Jeg håper vi
finner et verdig tilbud for personen.’ Det hørte jeg dessverre ikke.
Ærlighet skaper tillit
Dette kan vel sees som mine anbefalinger til bydelen og alle
andre som strever med lite ærlig kommunikasjon:
Ærlig kommunikasjon skaper tillit mellom bydel og
innbyggere. Når vi er åpne om våre handlinger og utfordringer, gir vi
innbyggerne en realistisk forståelse av hva de kan forvente. De eksemplene jeg
har delt, viser dessverre det motsatte.
Ærlighet gir oss muligheten til å håndtere feil på en
konstruktiv måte. Når noe går galt, bør vi ikke skjule det. I stedet bør vi
erkjenne feilen, forklare hva som gikk galt og vise hvordan vi vil rette opp
situasjonen. Dette skaper en kultur der feil blir sett på som læring.
Ved å være åpne om feil kan vi kontinuerlig forbedre
tjenestene våre og styrke demokratiet. Jeg trodde det var nøkkelverdien i det
norske samfunnet, nemlig å styrke lokaldemokratiet.
Dessuten gir det beslutningstakere et solid grunnlag for å sette en god
retning, da innbyggerne kjenner til sakene i lokalmiljøet sitt.
Likevel mener
jeg vi fortsatt skal ivareta innbyggerens personvern. Når vi kommuniserer
ærlig, kan vi invitere innbyggerne til å gi tilbakemeldinger, delta i
beslutningsprosesser og bidra til utformingen av tjenestene og det tilbudet de
mottar. Dette fører til mer relevante og brukervennlige løsninger.
Hvorfor beskytte feil?
Jeg har stor respekt for kommunikasjonsfeltet, men vi må
sette en god standard for kommunikasjon. Ærlig kommunikasjon er ikke bare en
verdi – det er en nøkkel til tillit.
Vi kan ikke møte folka som bor i Oslo
etter de praksisene bydel Søndre Nordstrand har for kommunikasjon. Hvorfor skal
vi beskytte feil i stedet for å bruke dem som en kilde til kunnskap og
utvikling?
Bydelen har mye å forbedre. Jeg har også fått følelsen av at
bydelen ikke er alene; det er nok flere offentlige instanser og private
organisasjoner som ikke alltid har vært ærlige.
Åpenhet er et godt utgangspunkt. Nysgjerrighet er også
viktig. Gjennom ærlighet bygger vi tillit, og gjennom tillit kan vi skape bedre
tjenester for samfunnet vårt.
BYDEL SØNDRE NORDSTRAND SVARER
VårtOslo ba bydel Søndre Nordstrand om å se på og eventuelt kommentere innlegget. Assisterende bydelsdirektør Lillian Elisabeth Aakervik svarer:
– Det medfører ikke riktighet at bydelen holder viktige opplysninger unna offentligheten. Den rapporten det henvises til i innlegget er offentlig og publisert på NOVAs nettside. Bydel Søndre Nordstrand vil understreke det uheldige i at det fremsettes påstander om en identifiserbar ansatt. Disse påstandene bør tas ut av hensyn til denne ansattes personvern. Utover dette har vi ingen kommentar.