Mest lest
Her kan du melde deg på VårtOslo sitt nyhetsbrev.
Vennligst fyllt ut skjemaet på denne siden for å motta gratis nyhetsbrev fra oss.
DEBATT
Oslo står ovenfor store og komplekse utfordringer fremover. Vi ser blant annet en økende grad av ungdomskriminalitet, der barn i ung alder begår alvorlige lovbrudd mot medelever og medborgere, samtidig som Oslo-politiet har fått færre politifolk til å håndtere situasjonen.
Det er store behov i skolen, og mange piler peker i gal retning. Og oppå det hele kutter Støre-regjeringen kraftig i Oslos skatteinntekter.
I møte med VGs saker om «den delte fotballbyen» valgte flere representanter fra de rødgrønne partiene å gjøre dette til en øst mot vest-debatt fremfor å se på hva som må til for å løse utfordringen med banekapasitet i byen vår.
Også i møte med Oslopakke 3-forhandlingene valgte flere av de rødgrønne partiene å gjøre dette til en øst- mot vest-debatt ved å dra frem «vestkanttunnelen» på Røa fremfor å se på satsingene i hele byen – som Ensjøsvingen på T-banen og bussatsingen til 400 millioner kroner, som skal knytte Groruddalen tettere sammen.
Når Oslo nå har utfordringer jevnt over, passer det dårlig med en øst- mot vest-debatt. Oslo må stå samlet opp mot den byfiendtlige Støre-regjeringen.
Istedenfor å kritisere egen regjering som kutter 500 millioner kroner i Oslos skatteinntekter årlig, velger de rødgrønne partiene heller å kritisere Høyre for å drive «vestkant»-politikk. Istedenfor å kritisere egen regjering for å ha kuttet i antall politifolk i Oslo når kriminaliteten er økende, velger de rødgrønne å rette pekefingeren mot Høyre og påstår at vi nedprioriterer øst.
Dette er kun en forenkling som ikke bidrar til annet enn polarisering.
For det såkalte «vestkant»-byrådet har gjort mer for Groruddalen på åtte måneder enn det de rødgrønne gjorde på åtte år. Noe av det første «vestkant»-byrådet gjorde i byråd var å gjøre beboerparkeringen i ytre by gratis. Dette var en vinnersak i Groruddalen.
Det samme byrådet har også utvidet tilbudet med Rosa busser til Grorud og Stovner og sikret en busspakke i Groruddalen som gjør den delen av byen mer samlet. Dette bare for å nevne noe.
De rødgrønne bidrar med sin retorikk til å skape splittelse. I en tid hvor utfordringene våre er stadig flere, kreves det politikere som er samlende og jobber målrettet for å løse disse utfordringene i hele byen, og ikke bare deler av den. Å gjøre dette til en øst- mot vest-debatt er ikke annet enn en forenkling, og ikke noe Oslofolk flest kjenner seg igjen i.
De på østkanten og vestkanten som stemte Høyre og sikret oss byrådsmakt i Oslo i fjor, ønsket ikke politikere som skulle løse østkantens eller vestkantens utfordringer, men politikere som løser Oslos utfordringer. Vi er tross alt ett lag, én by. Det å prøve å skape slike splittelser vil ikke gi de rødgrønne østkantvelgerne de mistet ved sist valg.
Snarere tvert imot kan det være med på å skremme dem vekk.
For den største begrensingen på Oslos utvikling i dag, er ikke «vestkant»-byrådet, men Støre-regjeringen som kutter i antall politfolk i Oslo, og setter sikkerheten vår på spill. Et sterkt og samlet Oslo må stå sammen mot den byfiendtlige regjeringen og jobbe for hele byens beste.