DEBATT

— Bygdøy allé er trase for busslinjene 30, 31 og 20. Alle linjer er berørt av forsinkelsene. Utgående busser, mot vest, har fått størst forsinkelser siden det er i denne retningen det var kollektivfelt tidligere, opplyser Ruter.
— Bygdøy allé er trase for busslinjene 30, 31 og 20. Alle linjer er berørt av forsinkelsene. Utgående busser, mot vest, har fått størst forsinkelser siden det er i denne retningen det var kollektivfelt tidligere, opplyser Ruter.

– Fortsatt kø, kork og kaos i Bygdøy allé

Jeg mener det blir helt feil om et sykkelfelt skal få lov til å trumfe alt. Fulle busser skal fremdeles stå i langsom og nesten stillestående kø, mens deres passasjerer må bruke ekstra lang tid hjem.

Publisert Sist oppdatert

I bystyret denne uken ble mitt forslag om å fjerne sykkelfeltene og gjenopprette kollektivfeltet i Bygdøy allé stemt ned. Det betyr at det også fremover kommer til å være lange køer i alleen.

Sykkelfeltene kom i november i fjor som en forsøksordning. Allerede i januar kunne Ruter fortelle at Bygdøy allé nå var blitt en av de verste gatene i Oslo hva gjelder fremkommelighet.

Kollektivtrafikken står i stampe sammen med annen trafikk, og spesielt ille er det fra Frogner kirke og ned til Olav Kyrres plass. Selv etter at trafikkbildet i Oslo endret seg fra midten av mars, ser vi køene nedover i ettermiddagsrushet.

Utrivelig og uansvarlig

Jeg mener det blir helt feil om et sykkelfelt skal få lov til å trumfe alt. Fulle busser skal fremdeles stå i langsom og nesten stillestående kø, mens deres passasjerer må bruke ekstra lang tid hjem. Hver dag. Det samme må biler og annen nyttetrafikk fordi de nå må dele kjørefeltet med bussene.

Området blir utrivelig for de som bor og oppholder seg her, med ekstra lokal forurensing og lange køer nedover alleen. Og alt dette på grunn av to sykkelfelt hvor man en gang iblant ser en og annen syklist. Jeg synes det er uansvarlig.