DEBATT

Innbyggerforslaget fra Sletteløkka Vel (blokkene til venstre) om kraftig fartsreduksjon på riksvei 4/Trondheimsveien gjennom Groruddalen fikk overveldende flertall i bystyret

- Miljøgate i Trondheimsveien er et mareritt for mange av oss i Groruddalen!

— Har noen av de som slenger seg med for å gjøre om Trondheimsveien i Groruddalen til miljøgate noensinne forsøkt å kjøre til for eksempel Stovner i rushtiden? Løsningen fremstår som et mareritt for mange av oss som bor her i dalen.

Publisert

Har Transportøkonomisk institutt (TØI) i sin analyse av miljøgate tatt i betraktning hvor mange flere som har bosatt seg i Groruddalen siden sist Trondheimsveien var amputert på grunn av bygging av Smestadtunnelen?

Det er i hvert fall veldig tydelig at ingen av de som har slengt seg med i debatten om miljøgate i Trondheimsveien noensinne har kjørt hjem fra jobb i nærheten av sentrum og til Stovner i rushtiden.

— T-banens linje 5 er fylt til randen

Ler meg ihjæl av alle de latterlige forslagene folk har, på samme tid som utbyggingen av «nye bydeler» her pågår for fullt.

Så samtidig som det bygges ut som bare f... i Groruddalen, skal altså en av to mulige veieri retning sentrum gjøres enda tregere og mer købelastet? Mens linje 5 Vestli fortsatt er den MEST TRAFIKKERTE LINJEN AV ALLE T-BANER. Men likevel ikke har hyppigere avganger enn linje 1, 2 og 3.

Jeg har bodd i Groruddalen siden jeg var fire år, og helt siden jeg gikk på Stovner videregående skole for over 25 år siden, har linje 5 vært fylt til randen. Noen ganger kommer man seg ikke på banen engang, hvis man er uheldig med tidspunktet.

I tillegg har de nå blandet inn linje 4 på strekningen, som vel nå har byttet navn og kjøremønster 4 ganger (4 Ringen, 5 Storo, 5 Vestli og sikkert et par til).

— Så tettpakket at det føles klaustrofobisk

Jeg kjenner i hvert fall ikke ett menneske som IKKE har endt på feil stasjon etter dette stuket til Ruter, og det etter å tatt linje 5 hele livet. Så med mer og mer folk, ikke utbedret kollektivtilbud (spesielt T-bane) og dårligere veier, så blir sikkert livskvaliteten i Groruddalen knall.

Jeg bor nå på Vollebekk, hvor det begynner å minne meg om Ammerud 2 (jeg er oppvokst på Ammerud). Blant annet har OBOS bygget rundt 2.000 nye boliger her nå på kort tid, og de er langt ifra ferdige enda. Det er så tettpakket med folk og biler her nå at det føles helt klaustrofobisk.

I tillegg har du all trafikken fra Industri Alna og Haraldrud gjenvinningsanlegg som fases gjennom her. Fatter ikke at det er lov å ødelegge en ellers OK bydel på denne måten. Og med flere folk følger også flere problemer som bråk, forsøpling, hærverk og forurensing (sprengning, svovelstøv, byggstøv m.m).

— Kø fra Bjerkebanen og til Sinsenkrysset

Jeg jobbet i Sandvika frem til i år, hvor en egentlig 17 minutters kjøretur ofte kunne ta 50 minutter, selv etter klokken ni på morgenen! Og den verste strekningen var de knappe to kilometrene fra Vollebekk og ned til Sinsenkrysset.

Køen står ofte på Trondheimsveien helt fra Bjerkebanen og ned. Sinsenkrysset er vel også det mest mislykkede prosjektet jeg har sett på lenge. Kommer man fra retning Sinsen/Økern for eksempel, kan man fort bli stående opptil 30 minutter i den siste tunnelen, bare for å få svingt inn på Trondheimsveien.

Så med mindre de begynner å bygge tettere på Vestkanten også, kan jeg ikke se eller forstå hvordan det kan være plass til flere folk i Oslo nå. I hvert fall ikke i Groruddalen!

Ikke med vårt elendig utbygde veinett og mangel på p-plasser. Etter min mening burde et så knøttlite land som Norge ikke ha særlig kø overhodet. Merkelig at folk i andre byer i verden, med 10-20 millioner flere innbyggere, kommer seg noe sted da.

Alle kan ikke sykle eller ta kollektivtransport. Og et liv i bilkø er faktisk et skikkelig møkkaliv!

Powered by Labrador CMS