DEBATT

Alle østgående T-baner kom til en brå slutt på Helsfyr stasjon på onsdag, forteller Peter Bennett og tilføyer: Helsfyr, av alle steder, en ødemark i Oslos motorvei-helvete, ikke WC en gang.

– Ruter, etter mange oppgraderinger og kriser må dere spandere på dere et kriseteam

Jeg skulle ta en enkel tur fra Grefsen til Lambertseter, en tur som denne dagen tok seks timer! OK, det var en "fryktans dag" som en medreisende erklærte. Men, vi som betaler i dyre dommer for Ruters "produkter og tjenester" må ha lov til å stille spørsmålet: «Is this as good as it gets?!» 

Publisert

Onsdag skulle jeg ta en enkel tur: Grefsen til Lambertseter, en tur som denne dagen tok 6 TIMER. Mot normalt 45 minutter! Turen inneholdt gåing i snøstorm, timer på Hels(!)fyr T-bane stasjon, 2 timer på café, T-bane videre – tilbake – videre ... og til slutt stopp på Karlsrud. 

Det den ikke inneholdt – det alle hadde behov for på denne ulykksalige dag – var informasjon!

På nettet kunne vi lese: Alle busser ble innstilt. T-banen er innstilt, sporvekslene fungerer ikke (en favoritt hos Ruter). Vi setter IKKE inn ekstra transport! (en nesten stolt VY talsperson)… Og vi måper. Vi er ikke sinte – bare veldig, veldig skuffet, Ruter! For dette var en varslet krise.

Jeg kan ikke erindre én dag da alt stoppet opp

Yr ble "spot on" i dag. De sa når snøen skulle komme, de sa hvor, minst en dag på forskudd: Så var det bare å ta ut alle ressurser? Noen har sagt at det er ”ekstremvær”; men var det det? 

De av oss som har bodd i Oslo i lenger enn 20 år – før alt ble digitalt, før el-bussene var løsningen på all forurensing i Hovedstaden, før T-banen var "våre Porscher" – kan huske at 5 minus i januar var mildt, 30 centimeter nysnø var normalt. 

Bussene gikk, det gjorde også T-banen. Jeg har bodd i byen siden 1976 – og kan faktisk ikke erindre en dag – da alt stoppet opp. 

En "fryktans" dag

OK, det var en "fryktans" dag som en medreisende erklærte: Det var det! Men, vi som betaler i dyre dommer for Ruters "produkter og tjenester" må ha lov til å stille spørsmålet: ”Is this as good as it gets?”! For dette var, på så mange områder, ikke bra. 

Jeg har to tanker. Den første handler om teknikk. El-busser, sporveksler, signaler… all denne teknologien er enten relativt ny eller, som vi som bor langs T-banen vet etter lange buss-for-bane perioder (se under), fornyet. Slik at alt blir så meget bedre. Det ble ikke det! 

Hvis sporvekslene iser opp tross oppvarming, er det vårt ”problem” – eller dårlig teknikk? En lekmann spør. Når nesten alle busser er blitt el-busser – og batteriene fungerer dårlig i Norge: Er det vårt problem... eller dårlig planlegging, bestilling & testing? 

Det som sikkert er, er at det er pinlig i vinter-Norge.

Ruters akilleshæl

Informasjon er Ruters akilleshæl, for informasjon fungerer aldri. 

To eksempler: I sommer da T-banens linje 2 ble ombygd ble det buss for bane på nesten alle linjer, i flere måneder. Dette fungerte svært dårlig, som vi vet. Total kaos oppsto på Helsfyr stasjon. Like mye komedie som tragedie. Likevel.. dette må ha blitt planlagt, prosjektert, i månedsvis? 

En sak er resultatet, men hvor var Ruter? Null informasjon! 

Og denne dagen: Alle østgående T-baner kom til en brå slutt på Helsfyr stasjon. Alle må ut her! Men fikk vi noe informasjon? Kom det noen fra Ruter? Var det alternativer? En rungende "nei"! Og Helsfyr, av alle steder, en ødemark i Oslos motorvei helvete, ikke WC en gang. 

Hva med de eldre, Ruter... de med små barn som bæsjer på seg... fremmede som ikke visste hva Helsfyr var – eller vanlige folk som "måtte noe"? Ordet pinlig er ikke dekkende: Normalt er nærmere sannheten, skammelig mer korrekt. Hva kan dere gjøre? 

Dere kan like godt begynne nå

Vel… Hva med en egen Facebook-side hvor "nå-situasjonen" oppdateres kontinuerlig? Dere har (klok av erfaring?!) fjernet publikums mulighet for å skrive på Facebook siden: Lurt!

Hva med et 177-kundesenter som faktisk fungerer – ikke som dagens nettside! 

Og hva med en egen nettside for slike "hendelser" som noen av flyselskapene har? Og til slutt, hva med mannskap? Folk som sporenstreks reiser ut til transport hubs og informerer

For, tross en fantastisk oppfinnelse som mobiltelefonen, er mannskapet deres pinlig dårlig informert (eller villige til å fronte dere i slike fadeser?) om tilstanden. Etter mange oppgraderinger/buss for baner/ kriser, må dere spandere på dere et kriseteam. Folk som vet hva som skjer – og har makta til å handle! 

17. januar 2024 var en normal norsk vinter: Snø og kuldegrader. Det blir mer av det, dere kan like godt begynne nå. 

Oase i Helsfyr-ørkenen

Jeg for min del fant en oase i Helsfyr-ørkenen: Baker Hansen! Takket være hygge der – og en batteripack – klarte jeg dagen uten problemer. 

Det var tusenvis av folk som hadde viktigere gjøremål, og som ble slettes ikke imponerte. 

Byrådets Lae Solberg og Ruter-ledere: Dere må sitte sammen, hente inn erfaringer – og gjøre bedre neste gang. For dette var stryk!



Powered by Labrador CMS