De nye elektriske fergene skulle vise at Oslo er et grønt utstillingsvindu også for kollektivtransport på fjorden. I stedet har de nye elbåtene ligget mye til kai.
De nye elektriske fergene skulle vise at Oslo er et grønt utstillingsvindu også for kollektivtransport på fjorden. I stedet har de nye elbåtene ligget mye til kai.

Etter mye trøbbel med øyfergene uttrykker Ruter nå misnøye med rederiet: - Boreal leverer ikke i tråd med det som er avtalt

Kansellerte avganger og lange køer av passasjerer som ikke kommer seg til øyene som planlagt. Oslos nye elferger er blitt en hodepine for Ruter. Som nå går offentlig ut og uttrykker misnøye med rederiet Boreal.

Publisert

Boreal leverer ikke i tråd med det som er avtalt, situasjonen er og har vært anstrengt en stund, skriver Ruters pressevakt Cathrine Myhren i en epost til VårtOslo.

Boreal er rederiet som vant anbudet da oslopolitikerne hadde bestemt at all trafikk til øyene i indre Oslofjord skulle være utslippsfri.

Splitter nye og utslippsfrie elferger

Oslos kollektivtrafikk er organisert slik at Ruter kjøper tjenester fra ulike leverandører. Sporveien står for all skinnegående trafikk som trikk og T-bane. Nå har det kommunalt heleide selskapet også mesteparten av alle bussruter i byen.

Men på fjorden er det rederiet Boreal, med hjemmekontor i Hammerfest, som vant kontrakten for å frakte folk til øyene. Den fergetrafikken skulle gjøres med splitter nye, utslippsfri elferger fra og med i vår. Men det har ikke gått etter planen.

De nye fergene har hatt tekniske problemer, samt at Boreal ikke har klart å bemanne opp tilstrekkelig på de elfergene som har vært i stand til å trafikkere øyene.

— Har fulgt opp Boreal siden påske

— Siden påske har Ruter fulgt opp Boreal flere ganger i uken, og kommet med krav til iverksettelse av fortløpende tiltak, skriver Cathrine Myhren på spørsmål om hva som nå gjøres for å få i stand et rutetilbud passasjerene kan stole på.

Gamle ferger som ikke er utslippsfrie må settes inn når de nye elfergene ikke går. Nå har rederiet Boreal og Ruter i fellesskap justert rutetilbudet.
Gamle ferger som ikke er utslippsfrie må settes inn når de nye elfergene ikke går. Nå har rederiet Boreal og Ruter i fellesskap justert rutetilbudet.

Ifølge planen skulle fem nye elferger vært i drift nå. Men tidvis har de ligget til kai med tekniske problemer, samt mangel på mannskap. Ifølge Ruter er tre elferger i drift nå, en ligger til kai med tekniske problemer og en elferge er ennå ikke ankommet fra verftet i Tyrkia.

— Årsaken er en generell besværlig rekrutteringssituasjon, strenge ufravikelige opplærings- og kompetansekrav og større mannskapsbehov per båt, skriver Myhren.

— Besluttet i fellesskap å justere rutetilbudet

— Boreal jobber med alle tenkbare rekrutteringsveier men det vil ta tid før de er i mål og tilbudet kan gå slik det var planlagt, sier pressevakten.

På grunn av alle problemene er nå rutetilbudet til øyene blitt justert og endret.

Likevel rapporterer passasjerer om lange køer til ferger som ikke kommer på oppsatt rutetid, og at avganger er blitt kansellert.

— Beslutningen om å justere rutetilbudet er tatt av selskapene sammen, og kommer som et resultat av forsikringer fra Boreal om at dette vil stabilisere tilbudet og gi kundene mer forutsigbarhet, sier pressevakt Cathrine Myhren i Ruter til VårtOslo.

Det har foreløpig ikke lyktes VårtOslo å få kommentar fra ledelsen i Boreal.

Powered by Labrador CMS