MDG gikk ikke med på redusert bomavgift for alle. Den foreslåtte byvekstavtalen krever at bomprisen for elbiler reduseres fra ti til seks kroner utenom rushtiden i Osloringen.
MDG gikk ikke med på redusert bomavgift for alle. Den foreslåtte byvekstavtalen krever at bomprisen for elbiler reduseres fra ti til seks kroner utenom rushtiden i Osloringen.

MDG foreslår at elbiler får kjøre billigere gjennom bompengeringen

MDG har i et nytt utkast av den nye byvekstavtalen fått gjennomslag for at bare elbiler får kjøre billigere gjennom bompengeringen.

Publisert

Denne uken ble styringsgruppen for byvekstavtalen i Oslo enige om et nytt utkast av avtalen som innebærer et statlig tilskudd på 5,6 milliarder kroner over ni år, melder VG.

Pengene fra den nye avtalen vil blant annet sørge for et bedre kollektivtilbud, reduserte billettpriser, og reduserte bompenger i hovedstaden. Sistnevnte i et forsøk på å gjøre slutt på den betente bompengestriden i Oslo.

Men det er kun elbiler som vil bli subsidiert.

Avviser forslag om kutt for alle

Miljøbyråd Lan Marie Berg (MDG) viser til at Frp krevde at alle bilister skulle få billigere bompassering, noe hennes parti ikke gikk med på.

— Vi måtte også sikre at Oslo og Viken kan forhandle om økte bomtakster allerede neste år, så vi kan fortsette å bygge ut kollektiv- og sykkeltilbudet som kommer alle til gode. Ikke bare folk med bil. Det er det som trengs for å gjør Oslolufta reinere og for å nå klimamålene, sier Berg til NTB.

Den foreslåtte avtalen krever at bomprisen for elbiler reduseres fra ti til seks kroner utenom rushtiden i Osloringen, og at taksten ved bygrensen går ned fra ti til seks kroner utenom rushtiden, og fra 14 til elleve kroner i rushtiden.

Det blir også fem kroner billigere for tyngre kjøretøy med Euro VI teknologi.

Fornøyd med nytt utkast

— Jeg er glad for at det nå foreligger et utkast til tilleggsavtale for Oslo-området som partene er enige om, og som er i tråd med bompengeavtalen fra 2019. Det er en god avtale, sier samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) til VG.

Billigere bompasseringer var en forutsetning for å hente ut 5,6 milliarder kroner fra staten, hvorav halvparten går til kollektivtransporten i Stor-Oslo.

Powered by Labrador CMS