Nå kan det ligge an til at disse politikerne og samferdselsminister Knut Arild Hareide blir enige om bompenger og satsing på kollektivtrafikk. Fra v. Bærums ordføreren Lisbeth Hammer Krog (H), Oslos byrådsleder Raymond Johansen, fylkesrådsleder i Viken Tonje Brenna (Ap), Oslos miljø- og samferdselsbyråd Lan Marie Berg (MDG) og samferdselsminister Knut Arild Hareide (Krf).

Kjører du elbil eller moderne lastebil kan du få lavere bomtakster. Bensin- og dieselbiler betaler som før

Mulig enighet blant politikerne i Oslo og Viken om lavere bomtakster for elbiler og lastebiler kan gi fylkene mer enn fem milliarder kroner fra staten til kollektivtrafikk.

Publisert

Det var bompengeforliket fra 2019 som stilte en stor sum penger til kollektivtrafikken i Oslo-området. Betingelsen var at bompengesatsene gikk ned. Byrådet i Oslo nektet å gå med på betingelsen om å senke bompengesatsene og takket nei til pengene.

Nå skal de rødgrønne byrådspartiene i Oslo ha snudd, ifølge NRK. Nye samtaler skal ha gitt nye konklusjoner, opplyser flere kilder i og rundt det politiske miljøet i fylkene.

En femmer mindre

Kompromisset skal være akseptabelt både for byrådet i Oslo, fylkesrådet i Viken og Høyre i de to fylkene.

Reduksjonen skal gå til elbilistene og de nyeste lastebilene med den mest moderne teknologien for å redusere utslipp (Euro 6-lastebiler).

Det skal være snakk om rundt en femmer mindre pr. bom. I dag betaler disse lastebilene 71 kroner i rushtiden og 54 kroner utenom rush.

Ingen vil bekrefte enigheten offisielt.

Går til Fornebubanen

Dersom samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) godkjenner avtalen, vil halvparten av de 5,6 milliardene gå til buss, trikk og bane. Det meste vil trolig gå inn i finansieringen av Fornebubanen.

450 millioner kroner skal gå til billigere kollektivbilletter, melder NRK.

VårtOslo har nylig utviklet en app for avisen. iPhone-brukere kan laste ned appen i App Store. Alle andre brukere kan laste den ned i Google Play.

Powered by Labrador CMS