— Vi jobber fortsatt med flere innstramminger. Og som vi har sagt har hele tiden - dette er det et felles ansvar å håndtere. Det involverer stat, kommuner, utleiere og brukere, sier Knut Arild Hareide (KrF).
— Vi jobber fortsatt med flere innstramminger. Og som vi har sagt har hele tiden - dette er det et felles ansvar å håndtere. Det involverer stat, kommuner, utleiere og brukere, sier Knut Arild Hareide (KrF).

Samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) om elsparkesykler: - Forventer at aktørene følger oppfordringen om nattestenging

Samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) gir byrådsleder Raymond Johansen full støtte i tiltak for å begrense ulykker med elsparkesykler — Ulykkestallene er svært foruroligende, sier Hareide og mener utleieselskapene må innføre nattestenging.

Publisert

— Jeg er svært glad for det arbeidet kommunene og særlig storbyene nå gjør, skriver samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) i et Facebook-innlegg.

— Jeg vil gi honnør til byrådsleder Raymond Johansen som både foreslår en tydelig kommunal regulering og utfordrer bransjen til nattestenging, fortsetter Hareide.

Voi sier blankt nei til nattestenging

En av de største utleierne av elsparkesykler, Voi, sier blankt nei til å nattestenge i helgene. Til tross for at flere konkurrenter, blant dem Ryde og Bolt, sier de nattestenger sine elsparkesykler.

Voi-sjef i Norge, Christina Moe Gjerde, er bastant på at selskapet ikke vil nattestenge sine elsparkesykler. Selv om andre konkurrenter innfører nattestenging.
Voi-sjef i Norge, Christina Moe Gjerde, er bastant på at selskapet ikke vil nattestenge sine elsparkesykler. Selv om andre konkurrenter innfører nattestenging.

Vois bastante nei til nattestenging, samt høye skadetall fra Oslo universitetssykehus og Legevakt i Storgata, fikk byrådsleder Raymond Johansen (Ap) til å reagere på sin Facebook-side:

— Sånn kan det ikke fortsette! Elsparkesykkel-ulykkene i Oslo skjer nå daglig. I mange av tilfellene er det stygg promillekjøring. I en del tilfeller er det også andre medtrafikanter som blir hardt skada. Det er alvorlig!

— Politikere kjenner ikke Vois teknologi

— Vi mener at vi har teknologien som kan redusere skadeomfanget til nærmere null, sier talsperson Øystein Sundelin i Voi til NTB.

Sundelin er fortsatt folkevalgt for Høyre i bystyret. Men ble talsmann for Voi etter at han trakk seg som leder for Høyres bystyregruppe.

Nå går han som Voi-ansatt hardt ut mot både Raymond Johansen og Knut Arild Hareide og mener de som politikere ikke forstår teknologien selskapet har for å redusere ulykker.

Øystein Sundelin trakk seg som gruppeleder for Høyre i januar i år. Nå er han Voi-ansatt og mener politikere ikke forstår hvordan teknologi skal redusere elsparkesykkel-ulykker.
Øystein Sundelin trakk seg som gruppeleder for Høyre i januar i år. Nå er han Voi-ansatt og mener politikere ikke forstår hvordan teknologi skal redusere elsparkesykkel-ulykker.

— Jeg skjønner at politikere som Raymond Johansen og Knut Arild Hareide og ansatte på legevakten ikke kjenner til hva vi kan få til med vår teknologi, og at deres løsning er nattestenging.

Redusert fart, samt en «fylletest» i Voi-appen kan redusere skadeomfanget, ifølge Sundelin.

Reaksjonsevnen til brukerne skal testes før de kan låse opp en elsparkesykkel. Dette og redusert fart på natten innføres til helgen.

Sundelin mener at legevaktene må registrere hvilken elsparkesykkeloperatør skadde har brukt.

— Hvis vi gjør masse tiltak uten at vi vet om disse hjelper, så er vi fort like langt, sier Høyres tidligere gruppeleder i bystyret - nå som Voi-talsperson.

— Jobber med promillegrense

Nå får altså Raymond Johansen full støtte fra samferdselsminister Knut Arild Hareide. Han understreker at det nå forventes at alle aktører som leier ut elsparkesykler stenger kjøretøyene på nattestid i helgene.

— Den siste statistikken fra legevakten for juni viser at 55 prosent av alle som skades på elsparkesykkel i helgene er alkoholpåvirket. Vi er i gang med arbeidet med å få på plass en promillegrense, skriver samferdselsministeren.

— Det er min klare forventning at aktørene nå følger oppfordringen om nattestenging der det er kommet fra lokale myndigheter, sier Hareide.

Samtidig mener han det også må andre tiltak til for å redusere antallet skader knyttet til elsparkesykler.

— Fortsatt flere innstramminger

— En nattestenging vil ikke løse alle utfordringer. Det siste oppdaterte skadebildet viser flest skader seg mellom klokken 23 og 24. Nattestenging løser heller ikke utfordringen med uforsvarlig kjøring på arealer som opprinnelig er forbeholdt gående – som fortau, mener Hareide.

— Vi jobber fortsatt med flere innstramminger. Og som vi har sagt har hele tiden - dette er det et felles ansvar å håndtere. Det involverer stat, kommuner, utleiere og brukere, sier KrF-statsråden.

— Vi har kommet med flere innstramminger denne våren. Dessverre er det for mange som ikke respekterer reglene. Det er ikke lov å kjøre flere på en elsparkesykkel, eller å kjøre ruspåvirket, sier Knut Arild Hareide.

Powered by Labrador CMS