Blant annet i Bjørvika og i Bogstadveien har «trikken filmes»
vært å lese på skiltene som vanligvis angir endestasjon for trikken. Med på
slep følger også et filmteam.
– Ja, trikken filmes, konstaterer pressekontakt Jan Rustad i
Sporveien.
– Dette dreier seg om en aldri så liten filmproduksjon fra
Sporveiens side som skal klippes sammen til en to minutter lang snutt som skal
vises på en internasjonal transportmesse for skinnegående kjøretøy, InnoTrans,
i Berlin i slutten av september, forklarer han videre.
– Fjær i hatten
Annonse
– Årsaken er at Sporveien er del av et EU-finansiert
prosjekt for autonom teknologi for sporvogner, eller, sagt på en annen måte, fjernstyring,
fortsetter Rustad.
Pressekontakten er snar med å understreke at det ikke er
snakk om selvkjørende trikker uten fører som tar seg rundt i hovedstadens gater.
– Sporveien har to
trikker av nyeste modell som har installert systemet vi bruker for å teste ut autonom
teknologi. Det er en fjær i hatten at de velger å samarbeide med Sporveien for
å vise frem dette, mener Rustad.
Vanligvis på lukket base
Utprøvingen skjer vanligvis på lukket base på Holtet.
– Det er de to trikkene som er utstyrt med denne teknologien
som filmes rundt i Oslo disse tre dagene, men vi benytter ikke disse funksjonene
når trikkene er utenfor basen sin, understreker Sporveiens pressekontakt.
– Det handler blant annet om å kunne flytte trikkene inne på
basen uten at vi fysisk må ut å flytte dem, eller å kunne varme opp trikkene om
morgenen uten at varmen må skrus på fysisk, kunne kommunikasjonsansvarlig for
Sporveiens trikkeanskaffelsesprogram, Cathrine Wilhelmsen, fortelle
til VårtOslo da Sporveien først fortalte om fjernstyringsprosjektet som har som
mål å gjøre trikkene «smartere».