DEBATT

OSLO 20090313Tett trafikk på en av hovedveiene gjennom Oslo sentrum fredag ettermiddag.
– Politikere må foreta et valg om hvilke trafikantgrupper som skal prioriteres, mener tidligere trafikkforsker Knut Bøe.

– Vi betaler for å sitte i bilkø inn til Oslo. Dumskapen regjerer

Bilkøen forbi Alnabru eller Sandvika er en vanvittig sløsing med penger og ressurser. Likevel er politikerne våre så engstelige for å ikke bli gjenvalgt, at de lar det skure og gå.

Publisert

Bli varslet om siste nytt i VårtOslo-appen! Last ned for iPhone her og Android her

Når vi ser bilder fra trafikken i metropolen Sao Paulo, byen benevnt som «kongen av trafikktette veier», med fem kjørefelt i hver retning tettpakket med biler, ja da smiler vi kanskje overbærende og lurer på når fornuften forsvant og dumskapen satte inn for alvor, der.

Men så reiser vi kanskje selv på biltur til Berlin eller London og opplever enorme rushtidskøer, eller kanskje enda nærmere til den daglige køen på motorveien forbi Alnabru med tre kjørefelt i hver retning eller en morgen på E18 innover til hovedstaden forbi Sandvika. Ja, da er vi da inne på om fornuften har forlatt verden og dumskapen regjerer?

En vanvittig sløsing

Vi betaler altså for å sitte i en lang bilkø. Industrien og næringslivet betaler for å bli forsinket med dyrebar last, og servicefolk og håndverkere betaler bomavgifter for å hver dag stå i fare for å bli forsinket til viktige oppdrag.

Så hvor i all verden er fornuften i det vi driver med, dag ut og dag inn, år etter år?

Slike bykøer er en vanvittig sløsing med penger og ressurser. Likevel er politikerne våre så engstelige for å ikke bli gjenvalgt, at de lar det skure og gå.

Verktøyet funker ikke

Tar jeg feil? Er det bare frykten som driver dem, eller vet de ikke bedre, nemlig at det finnes alternativer?

Har virkelig politikere og etatsledere klokketro på at det eneste verktøyet som er tilgjengelig for å takle rushtids bilkøer er det som sosialøkonomene ved Transportøkonomisk Institutt anbefaler, nemlig bompengeavgifter og økonomiske virkemidler?

Bilkøene hver morgen bekrefter at dette verktøyet ikke funker.

 Tenk nytt

Den enste måten man kan få fjernet rushtidskøer på innfartsveiene på, er å tenke nytt. Tenk slik som enkelte fabrikker tenker; at alle produkter kan ikke produseres samtidig, i rushtiden.

Spør på sjokoladefabrikken, spør i møbelproduksjonen. Da er du på sporet. For å si det enklere; i tidsrommet kl. 07.00 - 09.30 er det ikke plass til alle trafikantgrupper samtidig, politikere må foreta et valg om hvilke trafikantgrupper som skal prioriteres. Om man vil bli kvitt køene, da.

Powered by Labrador CMS