DEBATT
– Politikere må foreta et valg om hvilke trafikantgrupper som skal prioriteres, mener tidligere trafikkforsker Knut Bøe.
Foto:Terje Bendiksby / NTB
– Vi betaler for å sitte i bilkø inn til Oslo. Dumskapen regjerer
Bilkøen forbi Alnabru eller Sandvika er en vanvittig sløsing med penger og ressurser. Likevel er politikerne våre så engstelige for å ikke bli gjenvalgt, at de lar det skure og gå.
Bli varslet om siste nytt i VårtOslo-appen! Last ned for iPhone her og Android her!
Når vi ser bilder fra trafikken i metropolen Sao Paulo, byen
benevnt som «kongen av trafikktette veier», med fem kjørefelt i hver retning
tettpakket med biler, ja da smiler vi kanskje overbærende og lurer på når
fornuften forsvant og dumskapen satte inn for alvor, der.
Men så reiser vi kanskje selv på biltur til Berlin eller
London og opplever enorme rushtidskøer, eller kanskje enda nærmere til den
daglige køen på motorveien forbi Alnabru med tre kjørefelt i hver retning eller
en morgen på E18 innover til hovedstaden forbi Sandvika. Ja, da er vi da inne
på om fornuften har forlatt verden og dumskapen regjerer?
En vanvittig sløsing
Vi betaler altså for å sitte i en lang bilkø. Industrien og
næringslivet betaler for å bli forsinket med dyrebar last, og servicefolk og
håndverkere betaler bomavgifter for å hver dag stå i fare for å bli forsinket
til viktige oppdrag.
Så hvor i all verden er fornuften i det vi driver med, dag
ut og dag inn, år etter år?
Slike bykøer er en vanvittig sløsing med penger og
ressurser. Likevel er politikerne våre
så engstelige for å ikke bli gjenvalgt, at de lar det skure og gå.
Verktøyet funker ikke
Tar jeg feil? Er det bare frykten som driver dem, eller vet
de ikke bedre, nemlig at det finnes alternativer?
Har virkelig politikere og etatsledere klokketro på at det
eneste verktøyet som er tilgjengelig for å takle rushtids bilkøer er det som
sosialøkonomene ved Transportøkonomisk Institutt anbefaler, nemlig
bompengeavgifter og økonomiske virkemidler?
Bilkøene hver morgen bekrefter at dette verktøyet ikke funker.
Tenk nytt
Den enste måten man kan få fjernet rushtidskøer på
innfartsveiene på, er å tenke nytt. Tenk slik som enkelte fabrikker tenker; at alle
produkter kan ikke produseres samtidig, i rushtiden.
Spør på sjokoladefabrikken, spør i møbelproduksjonen. Da er
du på sporet. For å si det enklere; i tidsrommet kl. 07.00 - 09.30 er det ikke
plass til alle trafikantgrupper samtidig, politikere må foreta et valg om
hvilke trafikantgrupper som skal prioriteres. Om man vil bli kvitt køene, da.