Om du har beveget deg i sentrumsnære strøk i Oslo den siste tiden, har du muligens lagt merke til at veier og gater har fremstått påtakelig hvite.
To elsparkesyklister suser fordi godt saltet vei i krysset ved Storgata.Foto: Ingri Valen Egeland
– Det hvite belegget er tørket salt. Det blir
borte når det blir fuktighet i lufta igjen. Dette oppstår når det er sol og
vind, og vannet fordamper raskere enn saltet brukes opp, bekrefter pressevakt
Hanne Sofie Fremstad i bymiljøetaten overfor VårtOslo.
– De siste dagene har vi hatt nærmere 40 prosent
luftfuktighet, og det er svært tørt. Det er så tørt at støvbinding ikke
fungerer lenger, og da er det veldig lite vi kan gjøre, spesielt når det er så
kaldt, utdyper hun.
En fotgjenger krysser en nesten hvit Sørkedalsveien.Foto: Ingri Valen Egeland
I ferd med å bedre seg
Onsdag ettermiddag var det imidlertid blitt mer fuktig i
lufta, og situasjonen var i ferd med å bedre seg, ifølge bymiljøetaten. Fullt
så mange saltrenner var det heller ikke å se på gateplan.
– Konsentrasjonene har også falt noe ved målestasjonene som
måler verdier i bybakgrunn, altså unna veier og andre
forurensningskilder, men langs veiene er konsentrasjonene fortsatt høye, så
situasjonen er ikke helt over ennå, opplyste Fremstad da og håpet at det varslede
værskiftet ville gjøre susen.
Luftkvalitet i Norge sine sider viste torsdag ettermiddag at
luftforurensingen er lav. Den siste tiden har imidlertid store områder vært
farget både gule og røde på kartet med moderat til høy luftforurensing, særlig vest
i byen.
Mye salt mellom trikkeskinner og asfalt på Majorstua.Foto: Ingri Valen Egeland
– Trange gaterom med betydelig trafikk, som Bygdøy allé, er
spesielt utsatt i tillegg til områder langs de mest trafikkerte veiene som E6,
E18 og Ring 3, het det blant da bymiljøetaten advarte om den dårlige
luftkvaliteten tidligere denne uken.
Etaten påpekte samtidig at de hadde gjort støvdempende tiltak på veiene sammen med Statens vegvesen.
Saltrenner i Bygdøy allé som fremheves som et gaterom med betydelig trafikk, spesielt utsatt for dårlig luftkvalitet.Foto: Ingri Valen Egeland
– Gjør tiltakene som er mulig å gjøre
– Hvilken kommentar har dere til bileiere som frykter
større skade på bilene sine som følge av saltet som blir liggende på veiene i
slike perioder?
– Vi gjør de tiltakene som er mulig å gjøre, sier bymiljøetaten.Foto: Ingri Valen Egeland
– Generelt kan det sies at de tiltakene som er mulig å
gjøre, gjør vi allerede. Hadde vi ikke gjort dette, ville forurensningen vært
mye verre og over lengre tid, ifølge Fremstad.
Saltansamling i veien.Foto: Ingri Valen Egeland
– Tiltakene er blant annet renhold, miljøfartsgrense og
piggdekkavgift. Miljøfartsgrense betyr for eksempel at fartsgrensa på Ring 3 er
satt ned til 60 kilometer i timen. Denne er viktig, fordi jo fortere
bilene kjører, jo mer støv virvler disse opp.
Saltet og hvitt ved både fotgjengerovergang, sykkelfelt og vei i sentrum.Foto: Ingri Valen Egeland
– Feiing av alle kommunale hovedveier
– Piggdekkavgiften er også viktig, fordi piggdekk er noe av
det som forårsaker mest svevestøv. Her kan også alle bidra med å bruke piggfrie
dekk der det er mulig, fortsetter Fremstad og legger til:
– Renhold betyr at alle motorveier samt de fleste kommunale
hovedveiene feies annenhver uke. Så snart værforholdene tillater det nå, det
vil si at det er fuktig nok for at støvet holdes fast ved bakken, bestilles det
feiing av alle kommunale hovedveier. Dette fjerner støvet som nå har samlet seg
opp for å forebygge neste periode med tørt vær.
– Vi jobber nå målrettet med å skaffe bedre kunnskapsgrunnlag, sier bymiljøetaten.Foto: Ingri Valen Egeland
– Jobber målrettet
– De fleste tiltakene er langsiktige siden det er vanskelig
med strakstiltak annet enn støvbinding på dager der det har en dokumentert
effekt, forklarer bymiljøetatens pressevakt.
Rødt, hvitt og grått på sykkelfelt, vei og fortau i Stenersgata.Foto: Ingri Valen Egeland
– Men, vi jobber nå målrettet med å skaffe bedre
kunnskapsgrunnlag for å kunne identifisere strakstiltak som kan hjelpe i
situasjoner som vi nå har vært i. Dette diskuteres også med andre nordiske byer
som Stockholm og Helsinki, avslutter Fremstad.