DEBATT
Tidligere trafikkforsker Knut Bøe foreslår å begrense dagens 200.000 biler hver morgen ved å prioritere nyttetrafikk i tidsrommet 06.30 - 09.00.
Foto: Frederik Ringnes / NTB og privat
– Det er både trist og korttenkt at folk med god råd skal få kjøpe seg framover i trafikken
Transportøkonomisk institutts sosialøkonomer har bare ett verktøy i kassen; øk prisen så det svir, så mye at mange ikke har råd til å bruke bil i morgenrushet, og mange nok presses over til å bruke buss.
Bilkøene
vokser, ikke minst i Oslo på grunn av stengt sentrumstunnel og forbud mot
elbiler i kollektivfelt. Vår tålmodighet settes hardt på prøve.
En forsker
fra Transportøkonomisk institutt (TØI) ble forrige kvelden intervjuet i
Dagsrevyen om køproblemer, og som ventet kom han med standardoppskriften fra
den kanten; øk bomavgiftene.
Øk prisen,
så det svir
Transportøkonomisk institutt sine
sosialøkonomer har bare ett verktøy i kassen; øk prisen så det svir, så mye at
mange nok ikke har råd til å bruke bil i morgenrushet, og mange nok presses
over til å bruke buss, som er mer saktegående og mindre bekvemt, i dagens
situasjon vel og merke.
Da kan vi
gjerne minne om hva Trygve Hegnar en gang sa om en slik metode; «så fint, da
kan vi rikingene få veien for oss selv».
Trist og korttenkt
Det er både
trist og korttenkt at økonomiske restriksjoner som TØI stadig kommer med skal
bestemme at folk med god råd overtar veikapasiteten, på en måte skal kunne
kjøpe seg framover i trafikken.
Dessverre
rammer en slik metode også servicebiler og håndverkere, industri og handel.
Nei, fri oss
fra TØI sine økonomiske mantra om ensidig å spille på tilbud og etterspørsel.
Slipp til trafikkingeniører og logistikere som har en bedre forståelse for
trafikkflyt, egenskaper og behov for ulike trafikantgrupper.
Slutt på kø,
kork og kaos
Et forslag
som har fått positiv oppmerksomhet er å sterkt begrense dagens 200.000 biler
som hver morgen kjører inn til byen fra distriktene, ved å prioritere
nyttetrafikk (industri, handel og håndverkere) i tidsrommet 06.30 - 09.00.
Samtidig kan
matpakkependlerne ved positive virkemidler ledes over i busser og tog. En slik
prioritering vil føre til forutsigbar trafikk og flyt i trafikken og slutt på
kø, kork og kaos i morgen- og ettermiddagsrushet.