— 15 autonome kjøretøy ut i trafikken for å teste ut en teknologi som skal gjøre sjåføren overflødig på sikt, heter det i pressemelding om Ruter-prosjektet i Groruddalen.Illustrasjon: Ruter
Ruter tester ut 15 små førerløse busser i Groruddalen. - Skal gjøre sjåføren overflødig
Ruter-prosjektet med førerløse busser langs Akerhusstranda var ingen suksess. De små elbussene er allerede på museum. Men administrasjonsselskapet gir seg ikke, og skal nå teste ut små autonome busser i Groruddalen.
— Ruter skal i løpet av 2023 sende opptil 15 autonome kjøretøy ut i trafikken for å teste ut en teknologi som skal gjøre sjåføren overflødig på sikt, skriver Enova i en pressmelding 1. nyttårsdag.
Til sammen 17,5 millioner kroner vil bli gitt i støtte fra statlige Enova.
— 15 autonome kjøretøy ut i trafikken for å teste ut en teknologi som skal gjøre sjåføren overflødig på sikt. Dersom piloten lykkes, kan det føre til at færre ønsker å eie privatbil, skriver Enova i pressemeldingen.
Annonse
Ruter-prosjektet har som mål at reisende skal kunne bestille en tur via en app. Dette skal ifølge selskapet skje uavhengig av dagens busstraséer.
— Det skal også være mulig for andre å bestille samme tur, gitt at de skal i samme retning, skriver Enova.
Strekningen er hverken særlig lang eller spesielt trafikkert. Under stort medieoppbud presenterte Ruterde to selvkjørende bussene Oda og Mads i mai 2019.
Dette var fremtidens teknologi, fremholdt Ruter-sjef Bernt Reitan Jenssen.
Men året etter, i 2020, var hverken Oda eller Mads i trafikk lenger. Ifølge opplysninger VårtOslo innhentet var de autonome bussene allerede utdatert da Ruter kjøpte dem inn. Selskapet drifter vanligvis ingen busser, og har liten erfaring med bussdrift.
Ruter er et administrasjonsselskap som på vegne av Oslo og nabofylket Viken kjøper busstjenester. Men det ble likevel fremholdt fra Ruter at prosjektet med Oda og Mads var vellykket.
Var aldri selvkjørende
— Oda og Mads ga oss verdifull innsikt å bygge videre på. Da vi avsluttet vårt prosjekt på Nedre Bekkelaget i desember 2020 var det naturlig å søke ny og bedre teknologi til neste fase av prosjektet, skrev Ruter i en epost til VårtOslo.
Men de selvkjørende bussene på Akerhusstranda var egentlig aldri helt selvkjørende. Ombord var det alltid en bussvert, som skulle kunne ta over dersom noe ikke fungerte som det skulle.
Ruter hevdet i 2019 at Oda og Mads registrerte alt i en 60 meter lang radius rundt seg, og ville justere hastigheten dersom den oppdager personer eller objekter nær seg.
— Skjønte ikke vikeplikt
Det var i beste fall en sannhet med modifikasjoner, ifølge Ove Solberg i Fagforbundets seksjon for kollektivtrafikk.
— Utfordringen var at bussene ikke klarte å lese trafikkbildet foran seg. De selvkjørende bussene skjønte for eksempel ikke forskjellen på stopp-for-høyre-vikeplikten og når de kjørte på en forkjørsvei, sa Solberg til VårtOslo.
Han har vært med på utprøving av lignende selvkjørende busser for Vy og Kongsberg Våpenfabrikk.
— Jeg er enig i at dette er spennende teknologi som må utforskes. Men vi i fagbevegelsen stusser fælt over at et bestillerselskap som Ruter, som skal kjøpe kollektivtjenester, bruker penger på utprøving av selvkjørende busser, sa Ove Solberg.