DEBATT

Parkering forbudt på egen eiendom hevder Bymiljøetaten å ha hjemmel for å sette opp. Blir fordelsbeskatning av bil det neste, spør Leif W. Erichsen fra Folkets Parti i dette innlegget.
Parkering forbudt på egen eiendom hevder Bymiljøetaten å ha hjemmel for å sette opp. Blir fordelsbeskatning av bil det neste, spør Leif W. Erichsen fra Folkets Parti i dette innlegget.

– Byens parkeringsregime går i helt feil retning. Vil man ødelegge for folk i byen?

Når dagens politikere gjør alt for at bilister i Oslo skal kjøre mindre, og ikke klarer å plage dem mer, så gyver man løs med full kraft på biler som står stille også. Det holder ikke med rekordhøye bompenger, verdens dyreste drivstoff og tungt avgiftsregime. Nå skal man jage bilene hele veien til opphugging.

Publisert

Folk kjører ikke bil for moro skyld, det er et mobilitetsbehov som politikere må respektere, enten man liker eller hater det. Uten bilen stanser Norge, enten det er jobb, fritid, barnetransport eller alle andre oppgaver som må gjøres i en hektisk hverdag.

Gleden over at Oslo ikke har økt bilbruken de siste 20 årene, samtidig som vi er blitt 30 prosent flere mennesker, forsvinner i frustrasjon over ufortjente gule lapper på frontruta.

Strider mot loven

Det leies ut langt flere beboerparkeringer enn det fins biler, noe som strider mot loven i all annen forbrukerhandel. Beboerparkering er unødvendig i store deler av Oslo og blir innført uten dialog med innbyggerne. Dette er en ekstraskatt for de som eier bil.

Handicap-plasser forsvinner der de trenger å være. Altså nærme der funksjonshemmede bor og trenger å handle, gå til lege og lignende.

Parkering forbudt-skilt settes opp på privat eiendom. Uten dialog og varsel. 

Parkeringsplasser ved utfartssteder fjernes (for eksempel ved Sognsvann) eller leies bort for 5000 kr i året til alternativ grønnsakdyrking ved Hvervenbukta og Stubljan camping).

Ved skolene så unngår man å lage sløyfer for rask og sikker av- og påstigning, noe som medfører at biler snur midt i veien hvor skolebarn går. Unødvendig risiko som enkelt kunne vært løst på de fleste skoler.

Sentrumshandelen lider

I Oslo sentrum koster det vel 250-300 kroner for å parkere i P-Hus og ta en kaffekopp på dagtid. Ikke rart voksne folk drar på kjøpesentrene rundt byen for å shoppe og treffe venner. Sentrumshandelen lider! 

Alle små ambassader skal ha et visst antall parkerings-plasser i gatene utenfor ambassadene. Full sikkerhetsbeskyttelse kreves også. Dette er særlig viktig i bydel Frogner. Hvorfor krevde man ikke å benytte USAs tidligere ambassade i Henrik Ibsens gate til parkering? 

Parkeringsforskriftene som ble hasteinnført i 2014 skulle sikre felles regler i hele landet, krav til parkeringsareal og gjeldende forbrukerlovgivning. 

Tiden er snart overmoden for revidering av de nasjonale forskriftene for å minske ulikheter og virvar. Krav må snart stilles til flere enn den parkerende bilisten.

Ingen gater hvor trafikken flyter

Nå er det vel ikke flere gatesnubber i Oslo sentrum igjen som er godt beregnet for biltrafikk som flyter. I så tilfelle blir det gitt tillatelse til store stillaser over lang tid for å "pusse på fasadene", så både trafikkflyt og parkering blir ødelagt. Dette skaper rykk og napp-kjøring og farlige situasjoner for alle trafikantgrupper. 

Så da er det på tide å ødelegge næringslivet i de ytre bydelene også. Vi har jo sett dette i flere andre bydeler også, så hvorfor skal næringslivet på Høybråten ha det bedre enn resten av Oslo? 

Parkering forbudt på egen eiendom hevder bymiljøetaten å ha hjemmel for å sette opp. Blir fordelsbeskatning av bil det neste ? 

Det må være lov å spørre hvor langt denne politiske trakasseringen av innbyggerne, næringsdrivende og bilister skal få lov til å gå ?

Seier mot bilen-bløtkake

Jobber bymiljøetaten på egen hånd med slike P-blokkerings-strategier, eller er dette etter politisk instruks fra Rådhuset ? Er det noen dialog med bydelspolitikerne eller gårdeiere før de endrer parkeringsadferd over natten? La oss håpe pressen krever svar fra byråden. 

Det virker som for hvert tiende samferdselstiltak, kommer det åtte innsigelser fra lokalbefolkningen, og etter lang tid så ettergir de en eller to av de mest overgripende tiltakene. Og feirer sikkert de åtte andre med "seier mot bilen-bløtkake" i kantinen på Økern. 

Dette er smart strategi hvis man vil ødelegge for alle som bor og lever i denne byen. For ingen tror vel at dette er noe annet enn skrivebords-planlegging? Innbyggerne blir i hvert fall sjelden inkludert og spurt før tiltakene kommer hardt, brutalt og plutselig. Selv for bydelslederen på Grorud som er AP-mann!

Det er mye som trengs å ryddes opp i når det kommer andre krefter i Rådhuset til høsten. Det må være plass til alle trafikantgrupper i Oslo. Alle utfordringer kan ikke løses ved å trakassere bilistene. Enten de kjører eller står stille !

Powered by Labrador CMS