Bil i Oslo-appen
Slik ser Bil i Oslo-appen ut.

Du må bruke app for å lade på kommunale parkeringsplasser

– Ladestolpene skal i løpet av sommeren flyttes gradvis over på et nytt system. Når innføringen av det nye systemet er gjennomført og vi ser at det fungerer, vil vi åpne for flere løsninger for brukerne, oppgir bymiljøetaten.

Publisert

Som midlertidig løsning vil det utover sommeren kun være mulig å bruke appen Bil i Oslo til å betale og starte lading på kommunale ladeplasser. Etter 1. juli går det ikke an å bruke RFID-brikke eller betale lading med andre apper.

Det vil være mulig å betale på automat, men strømtilgang må startes og stoppes fra Bil i Oslo.

Med den nye app-løsningen vil man kunne starte ladingen og betale for parkeringen med ett tastetrykk. Dette er en forenkling fra tidligere løsning der man betalte for parkering i en app og startet lading med en annen app eller RFID-brikke, oppgir bymiljøetaten.

Hvorfor skjer endringen?

Årsaken til den midlertidige endringen er at Oslo kommunes avtale med nåværende leverandør av baksystem og app utgår i slutten av juni.

– Ladestolpene skal i løpet av sommeren flyttes gradvis over på et nytt system. Når implementering av nytt system er gjennomført og vi ser at det fungerer, vil vi åpne for flere løsninger for brukerne, oppgir presseansvarlig i bymiljøetaten, Monica T. Olsen, i en pressemelding.

Hva er planene videre?

I fase to planlegges det å åpne for roaming, altså at man kan bruke flere apper til både betaling for lading og parkering på de kommunale ladestasjonene. Dette krever noe mer omfattende tilpasning, samt teknisk integrasjonsarbeid mot nytt baksystem.

– Vi planlegger å åpne for roaming samtidig med kilowatt time-prising som først må behandles av bystyret. Det skjer i høst, sier Olsen.

Powered by Labrador CMS