Nye tall for Oslo viser at klimautslippene gikk opp og ikke ned i 2018, slik tidligere rapporter har vist..
Nye tall for Oslo viser at klimautslippene gikk opp og ikke ned i 2018, slik tidligere rapporter har vist..

- Dyrere beboerparkering for bensin- og dieselbiler, foreslår Ap/SV/MDG-byrådet

— Målet med forslaget er å få folk til å slutte å kjøpe fossilbiler og velge elektrisk, sier miljøbyråd Arild Hermstad (MDG). Høyre vurderer å støtte forslaget, men ønsker helst at det blir enklere å eie elbil.

Publisert Sist oppdatert

— For hver ny fossilbil som kommer på veien, blir det vanskeligere å nå klimamålene våre både i Oslo og nasjonalt, sier samferdselsbyråd Arild Hermstad (MDG) til Aftenposten.

Nå forslår det rødgrønne byrådet å øke prisene på p-avgift og beboerparkering for nye fossilbiler. Men for å få gjennom forslaget er mindretallsbyrådet avhengig av flertall i bystyret.

Får ikke enighet om dyrere bomring

Forslaget kommer på toppen av prisøkningen på beboerparkering 1. mars i år. Da økte prisene med 20 prosent i Oslo, og koster nå 3.600 kroner i året. Ved utgangen av 2019 hadde Oslo 27.565 beboerparkeringsplasser.

Nicolai Øyen Langfeldt (H)
Nicolai Øyen Langfeldt (H)

Tidligere har byrådet foreslått at avgiftene for fossilbiler økes i bomringen. Men dette forslaget er avhengig av at staten. Den muligheten strander så lenge forhandlingene i Oslopakke 3 er helt fastlåst på grunn av uenighet om E 18 skal bygges ut eller ikke.

Høyres nestleder i bystyrets miljø- og samferdselsutvalg, Nicolai Øyen Langfeldt, sier til Aftenposten at hans parti vil vurdere forslaget fra byrådet når det kommer til politisk behandling.

En ny rapport viste for halvannen uke siden at utslippene fra veitrafikken i Oslo økte i 2018. Selv om det er gjennomført en rekke klimatiltak fra det rødgrønne styret i hovedstaden. Blant annet er det vedtatt at Oslo skal bli verdens første utslippsfrie by.

— Blir svært lite inntekter

— Istedenfor å se på hvordan det kan bli enklere å eie elbil, vil byrådet kun straffe folk som kjøper fossilbiler. Byrådet har for eksempel ikke lagt til rette for flere ladepunkter for elbiler, sier Langfeldt til avisen.

— Det har bare kommet 700 nye ladepunkter de fire første årene med dette byrådet. I samme periode har det kommet 35.000 nye elbiler, sier Høyre-politikeren.

Miljøbyråd Arild Hermstad avviser at forslaget om dyrere p-avgift og beboerparkering er motivert ut fra å få inn mer penger til kommunekassen.

— Ettersom det er billigere for elbiler blir det svært lite ekstra inntekter av dett, sier MDG-byråden.