DEBATT

Thorvald Meyers gate før oppgraderingen startet. Arbeidet er planlagt ferdigstilt i 2021, opplyser Oslo kommune.
Thorvald Meyers gate før oppgraderingen startet. Arbeidet er planlagt ferdigstilt i 2021, opplyser Oslo kommune.

- Hva er det som foregår i Thorvald Meyers gate?

— Oppgraderingen av Thorvald Meyers gate tar fryktelig lang tid. Fra Akerselven i sør til Olav Ryes plass i nord, har man fjernet den gamle asfalten en gang, og så lagt på ny, for så å fjerne denne helt nye asfalten enda en gang.

Publisert Sist oppdatert

Høyst nødvendige oppgraderinger i infrastrukturen på Grünerløkka må skje på mest mulig effektiv måte, med respekt for skattebetalernes opptjente kroner.

Vi i Grünerløkka Frp er veldig positive til oppgraderingen av Thorvald Meyers gate. Når det nå er bestemt i bystyret at vi skal fortsette med trikk i hovedstaden, så må vi leve med det, selv om vi ideelt sett kunne tenke oss å satse på buss og t-bane i stedet for trikk.

Da er vi glade for at Thorvald Meyers gate får et skikkelig løft. Oppgraderingen av Grünerløkkas hovedpulsåre er sårt etterlengtet, og det ser ut til å bli riktig fint.

— En sløst krone er en for mye

Men så er det noe som skurrer når det gjelder nyasfalteringen i gaten. I en stor del av Thorvald Meyers gate, fra Akerselven i sør til Olav Ryes plass i nord, har man fjernet den gamle asfalten en gang, og så lagt på ny, for så å fjerne denne helt nye asfalten enda en gang. Det er uklart hvorfor dette skjer, og det er virkelig under enhver kritikk.

En kollektivgate, kaller Sporveien og bymiljøetaten Thorvald Meyers gate. Iløpet av året står mesteparten av den delvis fredede gaten frem i ny prakt.
En kollektivgate, kaller Sporveien og bymiljøetaten Thorvald Meyers gate. Iløpet av året står mesteparten av den delvis fredede gaten frem i ny prakt.

Dette betales med folks skattepenger, og da er det helt uhørt at store beløp, og tid ikke minst, blir brukt på å legge ny asfalt to ganger samme sted, som skjer av for oss ukjente årsaker. Sånn kan vi bare ikke ha det. En sløst krone er en for mye.

Det er dessuten mange steder i Oslo som kunne trenge ny asfalt. Da blir det helt feil at det går med dobbelt så mye asfalt som det reellt sett er behov for i deler av Thorvald Meyers gate. Det kan heller ikke være spesielt bra for miljøet. Her bør miljøbyråd Arild Hermstad (MDG) komme på banen.

— Utrolig klønete for oss i bydelen

Det reagerer vi også på fordi denne oppgraderingen tar fryktelig lang tid. For oss er det viktig at slike prosjekter blir gjennomført så effektivt som mulig, slik at innbyggere og besøkende på Løkka må forholde seg til ubeleiligheter i hverdagen over minst mulig tid.

Da er det viktig at man unngår slike blemmer, som det som nå må ha skjedd i store deler av Thorvald Meyers gate, i og med at helt nylagt asfalt er revet opp.

Det er utrolig klønete for oss som bor her i bydelen, når deler av nærområdet vårt er sperret av, mens kollektivtrafikken ikke løper som normalt, og vi må knote med busser og et mer tungvint regime i hverdagen. Ting tar lenger tid, og det er faktisk ikke optimalt i en stor by der mange mennesker skal fra A til B i en stressende tilværelse.

— Vi etterlyser en oppklaring

En moderne infrastruktur og en enklere hverdag er to av Fremskrittspartiets viktigste saker. Vi er som nevnt svært glade for at Grünerløkka får et reellt løft med denne oppgraderingen.

Men dette må skje med respekt for skattebetalernes opptjente midler, og omtanke for innbyggernes behov for effektivitet og fremkommelighet i hverdagen.

Derfor etterlyser vi en oppklaring. Hva er det egentlig som skjer i Thorvald Meyers gate? Hvorfor blir ny asfalt over store deler av gaten revet opp like etter at den er lagt?

PS: Denne saken har du fått lese gratis. Vi håper at du syntes den var bra. Vi lever av og for oslofolk. Tegn et abonnement, slik at vi kan fortsette å lage god journalistikk som engasjerer og rører deg, der du lever. Til deg som allerede abonnerer, tusen takk.