DEBATT

Hva fergene går på, er for de aller fleste helt uvesentlig når man blir stående timevis å vente på en båt og legetimer og viktige møter går til helvete, sier skribentene.

- De reisende med elfergene føler seg som forsøkskaniner i et populistisk utstillingsvindu

Mens byråd Victoria Marie Evensen (Ap) skryter falskt og uhemmet av Oslos nye elferger, kan vi som bruker fergene rapportere om at disse er en stor skandale, særlig for øyboerne.

Publisert

Hovedøya, Bleikøya, Gressholmen, Lindøya, Nakholmen og Langøyene er perler på en snor som duver utenfor landets hovedstad.

Oslofolk og turister elsker disse fredelige og grønne øyene, og over en million tar seg dit hvert år med de helt nødvendige fergene.

Tre av øyene er også hytteøyer med flere hundre beboere som er dønn avhengig av at fergen kommer og går i tide.

Kjøpte fem nye elferger

I år ble fem nye elferger kjøpt inn av byrådet, og daværende samferdselsbyråd Arild Hermstad (MDG) omtalte stuntet som «Et utstillingsvindu for grønn skipsfart».

Det eneste vi kan se i byrådets utstillingsvindu er at knapt to-tre ferger har vært i drift og avgangene har blitt strupt fra hver halvtime til hver time, hvis fergene i det hele tatt går.

Nylig gjentok Aps byråd Victoria Marie Evensen ordene om utstillingsvindu fra sine grønne kamerater da hun åpnet en ny brygge for de skandaliserte fergene.

Ikke vår skyld

Byrådet er, som kjent, eksperter på å skylde på andre. Sprekker i prosjekter og budsjetter er noe byrådet aldri tar ansvaret og skylden for. Selv ikke da bystyret kastet Lan Marie Berg på dør.

I den sammenheng er det grunn til å tro at Oslo aldri glemmer Bergs kommentar da hun som samferdselsbyråd sto der med skammen fra det totale fraværet av kompetanse og økonomistyring. Å miste makt i Oslo gjorde ikke så mye, fordi hun jo egentlig ville være på Stortinget, hun.

Toer sine hender

Nei, det er alltid andres feil når det stupide skjer. Det gjelder også de skandaliserte elfergene. For byrådet er det selvfølgelig fergeselskapet Boreal Sjø, som leverer fergetjenestene til Ruter, som ikke duger. Ikke byrådets evne til å finne dyktige underleverandører.

De hadde en utrolig dyktig underleverandør i Oslo-Fergene, som hadde drevet fergevirksomhet til øyene i 105 år. Men så kom idelogien om det grønne skifte, og da ble driftssikkerhet og kvalitet på denne helt underordnet.

Boreal Sjø har på sin side dratt korona-kortet i et forsøk på å toe sine påtatte grønne hender. Hva et virus sommeren 2022 har med rutetabeller å gjøre, synes vanskelig å forstå, ikke minst å tro på.

Brenn hele dritten

På øyene i har det vært en særdeles dårlig stemning i sommer. Aldri har et byråd levert grellere tjenester til vanlige folk. For å vise frem hvor fortvilte øyboerne er, her er litt «snacks» fra sosiale medier:

– Bare å vente et par timer, så går det nok ingen elbåter, eller bare gamleferga. Katastrofen er nå komplett. Still dem ut ved siden av Kon-Tiki.

– Eller som Thor Heyerdahl gjorde med RA 1, brenn hele dritten.

– Robåter er mer miljøvennlig.

– Sånn går det når symbolpolitikken får herje fritt.

Den grønne idioti

Hva fergene går på, er for de aller fleste helt uvesentlig når man blir stående timevis å vente på en båt og legetimer og viktige møter går til helvete. Ikke bare én gang, men regelmessig.

Det er da byrådets mas om symbolpolitikken med grønne ferger kun skaper irritasjon. Alle vet at fem elferger aldri redder jorda fra den påståtte klimakrisen. Derimot føler de reisende seg som forsøkskaniner i et populistisk knust utstillingsvindu byrådet har stelt i stand.

Fordi, byrådet aner ikke om elektrifisering av fergetrafikken noen gang vil fungere. De vet ikke hva det vil koste, om det er lurt, sikkert, trygt eller om det vil gi kommunikasjon de reisende kan stole på. Det skal bare gjennomføres, og det øyeblikkelig, helt uten konsekvensanalyse.

Få frem analyse

Byrådets forvaltning av fergene har denne sommeren vist med tydelighet at ingenting fungerer. Så hva vil Folkets Parti FNB gjøre med det?

Bare for å gjøre det tydelig, vi er ikke imot elferger. Vi er kun mot ferger som ikke kommer til bryggene i tråd med rutetabellen. For oss kan byrådets ferger gjerne gå på diesel, bensin, nøtter og bananer.

Det Folkets Parti FNB skal gjøre er å be byrådsleder Raymond Johansen bestille en uavhengig analyse av den bedrøvelige situasjon og strengt forholde seg til de nødvendige tiltakene. Fergene må de reisende kunne stole på.

Nå er det ingen som verken stoler på ferger eller byråd.

Powered by Labrador CMS