DEBATT
– Kongshavn har muligheter der Vippetangen har begrensninger, mener Erik Brynhildsbakken, konserndirektør for kommunikasjon og samfunnskontakt i Color Line.
Foto: Color Line
Endelig avgjørelse for utenriksfergene: – Byrådet skal velge mellom et fremtidsrettet alternativ og et ikke-alternativ
– Vippetangen ligger ideelt plassert i forhold byens knutepunkter og severdigheter. Dessverre er det nettopp den attraktive passeringen midt i sentrum som gjør Vippetangen uegnet. Å samle utenriksfergene ved foten av Akershus festning vil skape kø, kork og kaos, ettersom veinettet rundt ikke er dimensjonert for så mange biler, busser og trailere.
I disse dager vil byrådet i Oslo endelig avgjøre hvor utenriksfergene skal ligge i fremtiden, etter år med mye diskusjon og stor uenighet. Byens beslutningstakere står igjen med to alternativer, som er å samle utenriksfergene enten på Vippetangen eller Kongshavn.
Slik forslagene nå foreligger, er det imidlertid bare Kongshavn som vil gi en fungerende løsning for utenriksfergene.
Alle som kjenner Oslo, vil vite at Vippetangen ligger ideelt plassert i forhold byens knutepunkter og severdigheter.
Når rederiene, transportnæringen, reiselivet og klimaorganisasjonene likevel advarer mot å samle utenriksfergene på Vippetangen, burde det derfor tenne en stor, rød varsellampe for de som ønsker å samle utenriksfergene midt i sentrum.
Her er de viktigste årsakene til hvorfor Vippetangen ikke vil fungere, mens Kongshavn kan gi en fremtidsrettet løsning til beste for både byen og utenriksfergene:
Mer enn bare passasjerer
Utenriksfergene frakter nærmere to millioner passasjerer til og fra Oslo hvert år. I tillegg kommer 150.000 private kjøretøy og gods tilsvarende mer enn 50.000 semitrailere.
Godstransporten til utenriksfergene tilsvarer om lag en tredel av alt som går over containerhavna i Sydhavna, og utenriksfergene utgjør derfor viktige transportkorridorer mellom Norge og Europa.
Dette krever imidlertid fungerende terminalområder og effektiv trafikkavvikling for passasjerer, private kjøretøy og gods – uten at dette er tilstrekkelig hensyntatt i forslaget som foreligger.
Vippetangen vil føre til kork og kaos
Dessverre er det nettopp den attraktive passeringen midt i sentrum som gjør Vippetangen uegnet. Å samle utenriksfergene ved foten av Akershus festning vil skape kø, kork og kaos, ettersom veinettet rundt ikke er dimensjonert for så mange biler, busser og trailere.
Analyser viser at det nåværende forslaget vil resultere i timer med daglig kø ved ankomst, og det i et område som har blitt et av byens mest besøkte og med store planer for videre byutvikling.
Kaoset vil ikke bare gå utover reiselivet og transportnæringen, men også byens muligheter til å revitalisere dette historiske området.
I tillegg vil trafikken åpenbart påvirke tilstøtende områder som Kvadraturen og Barcode, og skape utfordringer for gående og syklende. I et klimaperspektiv vil det også være svært uheldig, siden en ikke-fungerende løsning vil tvinge utenriksfergenes betydelige godstransport feil vei – fra sjø til vei.
Forslaget fremstår derfor som lite gjennomtenkt , blant annet i forhold til byens klimamål, satsningen på bilfritt byliv og ønsket om å forvandle Vippetangen til en levende bydel.
Kongshavn har mulighetene
Kongshavn har muligheter der Vippetangen har begrensninger. På Kongshavn vil det være mer enn nok areal til å etablere en fungerende terminal i umiddelbar nærhet til hovedvei.
Kongshavn ligger samtidig sentrumsnært, med kort vei for de reisende til byliv, attraksjoner og knutepunkter i Bjørvik og uten å okkupere verdifulle områder i bykjernen.
I tillegg har området tilknytning til jernbanen, med potensial for transport av gods til og fra Kongshavn med tog. Dermed kan Kongshavn bidra til å redusere veitransport både i og langt utenfor Oslo.
Når byens politikere nå endelig skal avgjøre utenriksfergenes fremtidige plassering i Oslo, bes de i realiteten å velge mellom et fremtidsrettet alternativ og et ikke-alternativ.
Vippetangen vil skape et daglig trafikkaos i hjertet av Oslo, mens Kongshavn vil skape nye muligheter for sjøtransporten mellom Norge og Europa – og for byen.