Denne illustrasjonen som Nordic Office of Architecture står bak på oppdrag fra Oslo Havn, viser hvordan en felles beredskapshavn i Kongshavn Nord kan se ut.Illustrasjon: Nordic Office of Architecture Nordic Office of Architecture / Oslo Havn
Mener dette storanlegget vil gjøre Oslo til en tryggere by: – Står bedre rustet når noe inntreffer
Nødetatene og øvrige aktører er samstemte og gir i fellesskap utrykk for behov for en felles beredskapshavn.
– Oslo har behov for å styrke
sjøberedskapen. Dersom nødetatene samles på ett sted står vi bedre rustet når
noe inntreffer. En samlokalisering vil styrke beredskapen og gjøre Oslo
tryggere, uttaler beredskapssjef i Oslo, Ann Kristin Brunborg, i en
pressemelding fra Oslo Havn.
Med Oslo Havn i spissen, har politiets
sjøtjeneste, beredskapstroppen, politiets sikkerhetstjeneste (PST), brann- og
redningsetaten og bymiljøetaten siden 2022 sammen sett på mulighetene for etablering
av en felles beredskapshavn for sjøtjenestene på Kongshavn Nord.
I dag ligger tjenestene spredt Akershusstranda, Vippetangen og Sjursøya.
– Ingen andre bedre egnet
– Slik vi vurderer det, er det ingen
andre steder i Byhavna eller Sydhavna som er bedre egnet til beredskapshavn.
Kongshavn Nord er ideell med tanke på utrykning til hendelser i Fjordbyen,
øyene i Oslofjorden og den kommersielle havna, sier havnedirektør Ingvar M.
Mathisen i Oslo Havn.
Annonse
For Oslo Havn sin del, mener havnedirektøren
at det å samle administrasjon og operative tjenester på Kongshavn Nord, vil
kunne bidra til tettere daglig kontakt med de andre sjøtjenestene.
Både politi og brannvesen i Oslo
uttrykker sin støtte til planene.
– Vil kunne gi positive effekter
– Politiet har behov for en god
lokalisering av tjenestene våre på sjøen, og en samlokalisering vil kunne gi
positive effekter for beredskapen, tror leder for felles operativ tjeneste,
Martin Strand, i Oslo politidistrikt.
Oslo brann- og redningsetat gir
uttrykk for viktigheten av at deres båter har nærhet til nye sentrum brannstasjon.
Brannbåtene vil fortsatt ligge på Vippetangen eller Langkaia.
– Vi er opptatte av å sikre en raskest
mulig utrykning ved tidskritiske hendelser og må opprettholde nærhet mellom
brannstasjon og brannbåter slik vi har i dag. Vi ser positivt på muligheten til
å samle materiell og utstyr til oljevernberedskap på Kongshavn, fordi kravene
til utrykningstid ikke vil være like høye for denne tjenesten, understreker
brannsjef Jon Myroldhaug.
Kan frigjøre arealer
Havnedirektøren trekker for øvrig frem
at en eventuell flytting vil frigjøre attraktive arealer og bygninger som kan
gi plass til byliv for Oslos innbyggere.
– Ved å etablere flytende kaianlegg
for beredskapshavna, unngår vi mudring og utfyllinger i sjøen på Kongshavn
Nord. Det er en snill måte å utvikle området på og bra for miljøet, legger havnedirektøren
til om planene Nordic Office of Architecture har skissert.
Disse viser at både politiets
sjøtjeneste og beredskapstroppen vil få faste plasser til sine båter i det
flytende kaianlegget der også Oslo Havns båter og bymiljøetaten vil ha båtplasser
som i nødsituasjoner skal kunne fristilles til bruk for nødetatene.
– Svært spennende
– Prosjektet er svært spennende. Vi
kan samle båter og utstyr på Kongshavn Nord og frigjøre attraktive arealer på
øyene for byens befolkning, uttaler etatsdirektør Gerd Robsahm Kjørven i bymiljøetaten.
Etaten hun leder har i dag to arbeidsstasjoner
på Hovedøya der utstyr til drift og vedlikehold av øyene i Oslofjorden
oppbevares.
Kaiplasser i et eventuelt nytt anlegg
på Kongshavn Nord er i tillegg tiltenkt både vann- og avløpsetaten, Statsforvalteren
og Tolletaten samt taubåtberedskap.
Tegningene viser at det på land er
ønske om å få inn verksteder, ramper, skipshall, lager, garasjer, garderober og
et kontorbygg på seks–syv etasjer.