– Fjordbyen vinner på at fergene samles på Vippetangen, sier Espen Dag Rydland i Oslo Havn,
Foto: Oslo Havn KF / Paul Kleiven & NTB
Vippetangen skal være det beste alternativet for felles ferge-terminal, ifølge rapport
Samlokalisering av Kiel-fergen og danskebåten på Vippetangen vil lønne seg samfunnsøkonomisk og gi bedre klimaregnskap, viser ny utredning.
I dag går Kiel-fergen fra Filipstad, mens Danskebåt-terminalen ligger på Vippetangen. Ettersom det planlegges en ny bydel på Filipstad må Kielfergen få ny havn, og byrådet har foreslått å samle de to fergene.
Kommunen har tidligere vært uenig med seg selv om Kongshavn eller Vippetangen er best egnet til en felles terminal for de to fergene.
I en ny utredning kommer det nå frem at Vippetangen vil være det desidert beste alternativet for en samlokalisering.
19 ganger høyere utslipp på Kongshavn
Vippetangen skal være mest lønnsomt samfunnsøkonomisk og gi bedre klimaregnskap.
– Fjordbyen vinner på at fergene samles på Vippetangen, sier plan- og utbyggingsdirektør i Oslo Havn, Espen Dag Rydland, i en pressemelding.
I utredningens to rapporter kom alternativet Kongshavn dårlig ut.
– Det estimeres opp mot 19 ganger høyere utslipp dersom Kongshavn blir lokasjon for ny fergeterminal, sier Heidi Neilson, seksjonsleder for plan- og miljø i Oslo Havn.
De to rapportene er utført av Samfunnsøkonomisk analyse og Asplan Viak, på vegne av Oslo Havn.
Dersom Color Line og Danskebåten samles på Vippetangen, vil reisende til eller fra Danmark og Tyskland ha gangavstand til alle attraksjonene i Bjørvika, Kvadraturen og Oslo sentrum. De får også kort avstand til Oslo S og ferden videre til resten av landet.
Color Line advarer mot å bruke Vippetangen
I august kom det likevel frem at Kielfergen og DFDS (Det Forenede Dampskibs-Selskab) advarte mot forslaget om å samlokalisere de to fergene såpass sentralt.
– I en fersk trafikkanalyse fastslås det at det vil oppstå kø i opp mot to og en halv time i det lokale veinettet etter ankomst dersom de to utenriksrutene samlokaliseres ved Vippetangen, noe som vil bety daglig trafikkaos i sentrum, har Erik Brynhildsbakken, konserndirektør for kommunikasjon i Color Line, tidligere uttrykt.
Beslutningen om plassering av ny fergeterminal, vil til slutt bli tatt av bystyret.