Byrådet foreslår at utenlandsfergene skal samles på Vippetangen. Color Line og DFDS advarer mot forslaget.

Utenlandsfergene advarer mot å bruke Vippetangen som felles terminal: – Vil bety daglig trafikkaos i sentrum

Byrådet vil ha Vippetangen som ankerplass for både Kiel-ferja og Danskebåten. Det advarer Color Line og DFDS sterkt mot.

Publisert

Den kjente Kiel-ferja til Color Line seiler i dag fra Filipstad, mens Danskebåt-terminalen ligger på Vippetangen

Ettersom det planlegges en ny bydel på Filipstad, har byrådet foreslått at begge utenlandsfergene skal samles på Vippetangen.

Men Color Line og DFDS (Det Forenede Dampskibs-Selskab) advarer mot forslaget om å flytte de to sammen på Vippetangen, midt i Oslo sentrum.

Kø opp mot to og en halv time

Det skriver VG lørdag kveld.

– I en fersk trafikkanalyse fastslås det at det vil oppstå kø i opp mot to og en halv time i det lokale veinettet etter ankomst dersom de to utenriksrutene samlokaliseres ved Vippetangen, noe som vil bety daglig trafikkaos i sentrum, sier Erik Brynhildsbakken, konserndirektør for kommunikasjon i Color Line, til VG.

Vippetangen og Kongshavn er de to terminalene det har stått mellom når det har vært snakk om ny felles terminal for båtene. Det vil nemlig frigi mer areal på Filipstad til byutvikling.

– Byrådet i Oslo har lenge arbeidet for et mest mulig bilfritt sentrum. Men her foreslår det samme byrådet en kraftig økning i trafikken ved Vippetangen og Kvadraturen, noe som vil gå på tvers av hensynet til gående og syklende og planene om å revitalisere området til glede for byens befolkning, fortsetter Brynhildsbakken til avisen.

– Lite rom for å justere rutetidene 

Color Line alene frakter årlig nærmere 4 millioner passasjerer, 1 million biler og 200 000 fraktenheter til og fra Norge, skriver Color Line AS på sine nettsider.

I dag kommer både Danskebåt-fergen og Color Line til Oslo klokken 10.00 på formiddagen. 

Dette er nøye planlagt, forklarer Brynhildsbakken. Fergene må nemlig komme etter morgenrushet som varer frem til klokken 0900, og i tillegg før ettermiddagsrushet som starter kl. 1500.

Derfor er det lite rom for å justere rutetidene til utenlandsfergene.

– I tillegg vil en forskyvning i Oslo måtte føre til en tilsvarende forskyvning i Kiel, og dermed skape utfordringer også der, fortsetter Brynhildsbakken.

Powered by Labrador CMS