Markveien illustrasjon
P-plasser er fjernet i Markveien og flere andre gater på Grünerløkka. Nå vurderer det rødgrønne byrådet å fjerne enda flere p-plasser ulike steder i byen, blant annet på Grünerløkka. Illustrasjon: Bymiljøetaten / Oslo kommune

– Uklokt å fjerne p-plasser på Grünerløkka basert på at handel i Oslo sentrum øker

Kjære byutviklingsbyråd Hanna E. Marcussen (MDG), vi inviterer deg på kaffe og vandring på Grünerløkka. Vi ønsker å forklare om kompleksiteten i økosystemet rundt landsbyen på Løkka før dere fjerner flere p-plasser.

Jan Robert Johnsen
Jan Robert Johnsen er daglig leder i Grünerløkka kultur- og næringsforening – Visitløkka.

Kjære Hanna E. Marcussen, når du snakker om å fjerne enda flere P-plasser på Grünerløkka, så håper jeg du først tar et titt i byrådssak 87/18 og kanskje også 17/01425-5.

Og la oss komme oss gjennom de store utfordringene vi har frem til 2021 med graving og trikkeoppgradering, før dere kommer med nye forslag. Vi har dessuten nylig gjennomført fjerning av p-plasser i området, fulgt opp på sykkeltiltakene samt innført beboerparkering.

Butikker på Grünerløkka sårbare

Det er også særdeles uklokt å dra en forhastet slutning om at tallene fra Oslo Handelsstands forening viser – at om man fjerner parkeringsplasser, så går omsetningen og gatelivet opp. Så gode er ikke disse tallene.

Handelsnæringen på Grünerløkka er kanskje en av de mest sårbare i Oslo, med så mange små uavhengige butikker. Steder som nå ligger inneklemt bak byggegjerder og som har 20-27 prosent nedgang i omsetningen fra i fjor – vi måler nemlig dette meget nøye.

Markveien p-plasser fjernet
Bymiljøetatens egne bilder av Markveien før og etter at p-plasser er erstattet med sykkelvei. Fotomontasje: Bymiljøetaten / Oslo kommune

Det er en stor handelslekkasje fra Grünerløkka, og selv om området har en stor omsetning – (2,94 mrd. «Best place to shop», OHF 2014 ), så var overskuddet knapt målbart og under 1 prosent. Våre handlegater, som i all hovedsak er Thorvald Meyers gate, Markveien, og Vulkan-området er allerede bilfrie, så hva vil dere oppnå?

Alle bruker beina på Løkka

9 av 10 handelsreiser til Grünerløkka er grønne (Løkkaregnskapet 2016) – det har utvilsomt gått opp siden den gang. Men det bor mer en 26.000 mennesker i området, og noen av dem har selvsagt bil. Selv om det er en lav andel i Oslo sammenheng. Som i all hovedsak står parkert i ukedagene – og da i sidegatene. ALLE bruker beina på Løkka!

Grünerløkka kultur- og næringsforening representerer kultur, handel og samarbeider tett med bydelen. Vi kjenner våre innbyggere og naboer, og Løkka er fremdeles den viktigste inkubatoren for nye startups i detaljhandelen. Vi representerer mer enn 1.000 ansatte som i stor grad også bor her.

Vi vil veldig gjerne invitere deg på en kaffeprat og en vandring i området, forklare litt om kompleksiteten i økosystemet rundt landsbyen Grünerløkka, og høre hva dere egentlig mener må gjøres her? Husk at vi er et veldig sårbart område, og allerede i en meget krevende situasjon i dag.

MELD DEG PÅ NYHETSBREVET VÅRT

Kommentarer