Syklist Pål H. Christiansen
- Som syklist kan jeg leve godt med at en og annen bil står et øyeblikk i et lite brukt sykkelfelt for å gjøre så trivelige innkjøp som man gjør på Polet, sier Pål H. Christiansen. Foto: Foto: Inger Frogg Jørgensen

– Syklister må tolerere at bilister stopper i sykkelfeltet utenfor Polet på Frogner

Erfaringene fra Elisenbergveien viser at svært få syklister bruker sykkelfeltet. Nå om vinteren er syklistene knapt å se i sykkelfeltet utenfor Polet, tross intens måking fra Oslo Kommune.

Pål H. Christiansen
Pål H. Christiansen, tidligere medlem av Syklistenes Landsforening.

Jeg registrerer en viss bestyrtelse på sosiale medier fra hardkokte sykkelaktivister som har observert at en og annen automobilfører ser sitt snitt til å parkere doningen sin i sykkelfeltet utenfor Vinmonopolet i Elisenbergveien.

Polutsalget her har opp gjennom årene blitt flittig brukt både av lokale kunder og av forbipasserende, som har helt nødvendige ærend med bil i byen. Noen av de sistnevnte finner det hensiktsmessig å stanse på veien hjem, for eksempel til Bygdøy, Bærum eller Asker, fremfor å kjøre ytterligere forurensende kilometer for å hente sine polvarer på andre utsalg.

Men med etableringen av sykkelfelt i Elisenbergveien, har parkeringsmulighetene blitt innskrenket vesentlig. Det har blitt vanskelig å finne en plass her, både for fortvilte fastboende i området og for forbipasserende, som trenger noen minutter på å gjøre unna sine innkjøp.

Nesten ingen vintersyklister

Debatten går høyt om den planlagte etableringen av sykkelfelt på begge sider av Gyldenløvesgate, som ligger et steinkast unna Polet i Elisenbergveien. Det fremholdes fra motstanderne at det ikke trengs noe sykkelfelt her, noe jeg som syklist støtter fullt ut.

Erfaringene fra Elisenbergveien er entydige: Få syklister bruker sykkelfeltet, og nå om vinteren er de knapt å se, tross intens måking fra Oslo Kommune for å fremme vintersykling blant uinteresserte Oslo-folk.

Vi skal fungere sammen

De fleste av oss er både bilister, syklister, fotgjengere og kollektivreisende om hverandre, og vi ønsker vel alle bare å ha en by der vi kan fungere best mulig sammen.

Som syklist kan jeg leve godt med at en og annen bil står et øyeblikk i et lite brukt sykkelfelt for å gjøre så trivelige innkjøp som man gjør på Polet.

Også syklister drikker rødvin. Personlig er jeg av den overbevisning at litt rødvinskos er viktigere for folkehelsen enn å ukritisk fremme sykling på rød asfalt.

MELD DEG PÅ NYHETSBREVET VÅRT

Kommentarer